49 kirkebryllup på valentinsdagen

På valentinsdagen i 2024 giftet 49 par seg i drop-in-bryllup i Den norske kirke. – Høytidelig, vakkert og romantisk, sier kirkerådslederen.

Ulstein kyrkje gjentok suksessen fra ifjor, og arrangerte drop-in-bryllup 14. februar. Hele fem par slo til på tilbudet. I år sto denne gjengen parat for å møte de gifteklare: framme f.v. sogneprest Margit Louise Holte, kantor Michelle Öhman og kapellan Mirjam Håland Igland. Bake f.v.: menighetssekretær Ruben Volsund, diakoniarbeider Mari Ann Vattøy og kirketjener Marius Schjelderup  Foto: Ulstein kyrkje

Valentinsdagen er en dag for å feire kjærligheten i Den norske kirke. En foreløpig opptelling viser at minst 49 par sa «ja» til hverandre i et drop-in-bryllup på kjærlighetsdagen i år.

I Ulstein kyrkje ble fem av disse parene viet. Ulstein fikk også stor respons i fjor, da syv par slo til på drop-in-bryllup.

Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum er glad for initiativet:

– Menighetene legger til rette for at mennesker skal få feire kjærligheten på måte som oppleves personlig for alle par. Drop-in-bryllupene bidrar til å senke terskelen.

Helt enkelt, like stort

Undersøkelser Kirkerådet har gjennomført tidligere viser at mange tenker på kirkebryllup som noe som må være stort, ha mange gjester og ha større budsjett. Med drop-in-bryllup ønsker kirken å vise at bryllup kan feires på mange forskjellige måter.

– Et kirkebryllup kan være rimelig og enkelt, og samtidig like høytidelig, vakkert og romantisk. Men til et betydelig lavere budsjett – og en mye mindre klimabelastning, sier Raaum.

Flere inviterer til drop-in denne våren

Utenom valentinsdagen, er det over ti andre kirker som arrangerer drop-in-bryllup denne våren.

På datoen 22.02 kan du gifte deg i Skei fjellkirke og på 24.02.2024 er det drop-in i Sør-Vågøy og Sarpsborg. På årets skuddårsdag blir det muligheter i Bakke kirke, Røsvik kirke og Mo i Rana.

Ytterligere flere muligheter utover våren og sommeren i Fredrikstad, Årnes, Engerdal og Jessheim.

Fremover vil det altså bli enda flere både drop-in-bryllup – men også drop-in-dåp. Det planlegges blant annet for en egen periode med drop-in-dåp fra pinsehelgen.