Kirkemusikk i møte med andre kunstformer

14. mars inviteres kirkemusikere fra hele bispedømmet til fagsamling i Molde domkirke der temaet er kirkemusikk i møte med andre kunstformer.

Illustrasjonsbilde.

Bidragsytere på fagsamlingen er biskop Ingeborg Midttømme, Margrete Kvalbein, koreograf og danser i over 20 år, nå prest i Den norske kirke, Vivi Sunde, skuespiller en årrekke ved Teatret Vårt, og domkantor Magnus Moksnes Myhre.

Den norske kirke en av de største aktørene innenfor kunst og kultur i det norske samfunnet. Kirkemusikerne har en sentral rolle i dette, både som utøvende musikere, og som tilretteleggere og arrangører for konserter og kulturarrangement i kirkene.

I 2023 ble det i kirkene i Møre bispedømme arrangert godt over 800 konserter og kulturarrangement, med et samlet besøkstall på i underkant av 90 000 (ifølge årsstatistikken fra SSB som blir offentliggjort 15. mars.)

Det ble arrangert over 800 konserter og kulturarrangement i Møre bispedømme i 2023. Illustrasjonsfoto: Privat

På fagsamlingen blir det fokusert på kirken som arrangør, og på samarbeid med kunstnere innenfor ulike kunstformer. Margrete Kvalbein har lang erfaring som utøvende dansekunstner, og med ulike verv innenfor kulturlivet. Vivi Sunde og Magnus Moksnes Myhre har samarbeidet om flere produksjoner i skjæringspunktet mellom ord/tekst og musikk som er blitt framført i kirker i Møre. På samlingen presenterer de smakebiter fra sin siste forestilling «Der det er kjærlighet, der er Gud», med tekster fra Leo Tolstojs legender. Fagdagen er også biskopens årlige møte med kirkemusikerne i bispedømmet.

Dato: 14. mars

Tid: 10.00 – 16.00

Sted: Molde domkirke

Pris er kr 650, inkl. varm lunsj.

Meld deg på fagsamlingen HER  NB: Frist 12.03