Flom i panna!

– La oss støtte og be for flomofrene i Sør-Asia og over alt i verden der naturkatastrofer akkurat nå rammer, oppfordrer biskop Ingeborg Midttømme. Hun utfordrer menighetene til å samle inn offer til en av organisasjonene som arbeider i de rammede områdene.

Flom i panna!

Flere titalls millioner mennesker er rammet av en katastrofal flom i Asia! Samtidig har jordskjelv etterlatt mange døde i Mexico, orkanen Irma har etterlatt død og ødeleggelse på mange karibiske øyer og i flere land skaper naturkatastrofer som tørke og flom krise - i tillegg til at kriger og konflikter skaper svært vanskelige livsvilkår for mange. Den norske kirkes samarbeidsorganisasjoner er mange steder på plass for å hjelpe!

– Midler og oppmerksomhet

Også biskop Ingeborg Middtømme hiver seg på solidaritetsaksjonen og slår fast at vi trenger mer oppmerksomhet rundt årsakene bak og konsekvensene av naturkatastrofer. Hun oppfordrer menigheter til å samle inn offer til en av organisasjonene som arbeider i de rammede områdene (se slutten av artikkelen), og være med å skape bevisstgjøring omkring det som skjer.

– Men vi trenger mer enn økonomiske midler. Vi trenger også oppmerksomhet omkring hvor omfattende naturkatastrofer rammer områder med mindre infrastruktur og hjelperessurser. Vi trenger å se hvordan hele verden rammes av forbruk og global oppvarming. Vi trenger mer solidaritet. Klimarettferdighet er en «hard realitet, ikke bare et fromt uttrykk for nestekjærlighet» skriver Midttømme som medforfatter i en kronikk om norsk klimapolitikk mandag (4.sept).

Les mer:  41 millioner mennesker rammet av flom i Sør-Asia

Flom i panna

Normisjon er en blant mange organisasjoner som arbeider i India, Nepal og Bangladesh. De ser en flomkatastrofe som har tatt over 1200 liv og rammer rundt 40 millioner mennesker i disse landene – og samtidig observert at flomkatastrofen i vår vestlige verden får mer medieoppmerksomhet. For å skape mer blest rundt naturkatastrofen i Asia, begynte noen å skrive ordet «FLOM» i panna. Saken ble plukka opp av Dagbladet sist fredag.

Organisasjonen Himalpartner, som også samarbeider tett med Den norske kirke, har arbeid i Nepal og skriver på sine nettsider om de katastrofale konsekvensene av flommen.

Vær med å gi

Dersom du ønsker å være med å bidra til arbeidet i de flomrammede landene, kan du gi gjennom metodene nedenfor. Men enda viktigere, fortell dette videre og være med å skape oppmerksomhet. Katastrofen blir ikke borte selv om vi ikke hører om den lenger – og konsekvensene vil vare i mange år.

For å gi til Normisjons innsamling til Bangladesh og India:

Vipps til 10709 (Normisjon). Mrk: flom

Send SMS flom til 2302 (200kr)

Benytt konto 1503 02 13527. Mrk: flom

For å gi til Himalpartner sin innsamling til Nepal:

Vipps til 15521 (Himalpartner). Mrk: flom

Benytt konto 3000 15 47107. Mrk: flom