Preses på besøk på Nordmøre

Tross værutfordringer fikk preses Olav Fykse Tveit et flott besøk til Nordmøre.

Preses Olav Fykse Tveit foran altertavlen i Kvernes stavkirke. Foto: Møre bispedømme

Preses i Den Norske Kirke, biskop Olav Fykse Tveit, var forrige uke på besøk på Nordmøre.

Besøket ble dessverre preget av stormen Ingunn og den planlagte programposten på Smøla, Edøy og Kristiansund torsdag 1. februar måtte utgå. Men preses rakk å få med seg både kyndelsmesse på Kvernes, besøk i Todalen, festgudstjeneste på Tingvoll og markering av samefolkets dag. Han har lovet å komme tilbake til Smøla og Kristiansund ved en senere anledning.

F.v.:Sogneprest Sigurd Widvey Haugen, preses Olav Fykse Tveit, tidligere bispedømmerådsleder Ann-Kristin Sørvik, biskop Ingeborg Midttømme og prost Sindre Kulø.

Besøket på Nordmøre er et av de første offisielle besøkene preses har foretatt siden han ble innsatt i 2020.

- Det er viktig å se hva som foregår rundt omkring i menighetene og komme i kontakt med folk som bor her, sier biskop og preses Olav Fykse Tveit.

2. februar var preses med på en flott kyndelsmesse i Kvernes stavkirke. Etter messen var det kveldsmat rundt bålet i gapahuken ved fjorden. Dagen etter ble det et besøk i Todalen i Surnadal, der det var liturgisk samling i Todalen kirke. Søndag 4. februar var det gudstjeneste i Tingvoll kyrkje, hvor preses holdt preken. Han var også på besøk hos den lokale sameforeningen i forbindelse med nært forstående samenes nasjonaldag.

Preses hadde i sin tid prestetjeneste i Haram sokn. Foto: Møre bispedømme

Biskop Ingeborg Midttømme og preses Olav Fykse Tveit utenfor Tingvoll kyrkje.