Vi trenger dyktige medarbeidere – er du en av dem?

På utdanningsmessen TaUtdanning fikk vi møte ungdommer som snart skal velge utdanningsvei.

Representanter fra Møre bispedømme på plass på utdanningsmesse i Ålesund. F.v.: Sølvi Irene Ulvestad (kateket),  Oddgeir Nossen (kantor), Åsrun Eli Håvik (diakon) og Bente Andreassen Pilskog (kirkeverge i Hareid kyrkjelege fellesråd).

Å få møte ungdommer i starten av voksenlivet, som tar noen av sine første skritt i valg av utdanning er et privilegium.

Dette privilegiet hadde vi under utdanningsmessen TaUtdanning i Ålesund i slutten av januar i år. Vi fikk gi flere ulike yrkesgrupper i Den norske kirke «et ansikt» og vi møtte mange! På selve messen var det over 2500 ungdommer, mange kom innom vår stand og mange var nysgjerrige og ønsket å vite mer. Slik fikk vi vist oss frem som et alternativ både for de som ønsker en mer praktisk rettet yrkesutdanning eller høyere akademisk utdannelse.

Kanskje skal noen jobbe litt før de tar utdanning, tenke litt, gjerne gjøre noe annet. Ved å møte ungdommen på «deres område» og høre hvilke tanker og ønsker de har om yrkesvalg/ retning kan vi formidle at kirka har bruk for de!

For oss var det viktig å være gjenkjennelig. Lysgloben var på plass, dåpsfat og utdelingsbøker – og med lokkende sjokoladekake og mulighet til å prøve alba, «prestekjolen», med stola var rammene solide og tilrettelagt. I år hadde vi også med en kantor med gitar – som en samtaleåpner og stemningsskaper.

En meningsfull og innholdsrik dag!

Kirken er en mangfoldig, viktig, givende og spennende arbeidsplass. Vil du finne ut om kirken er en attraktiv yrkesvei for deg? Ta gjerne kontakt. Vi trenger dyktige medarbeidere!

Trykk på linken for å se jobbmulighetene i Den norske kirke

Lurer du på hva du kan studere for å jobbe i kirken? Trykk på denne linken!

Ungdommer i samtale med Katrine Ruth Overå, som er kirkeverge i Giske kyrkjelege fellesråd.