Kyrkja - ein læringsarena

I Møre bispedømme har vi en kulturskatt i form av mange ulike kirkebygg. Hvert bygg er unikt og bærer av sin egen historie. I samarbeid med den lokale menighet kan skolen bruke bygningene og områdene rundt til å snakke om blant annet religiøse bygg, lokal historie, arkitektur, kunsthistorie, musikk, matematikk, livsriter og sorg.

Ut av klasserommet: se, høre og oppleve. Det kan gi en annen form for læring. Hvorfor er kirken akkurat her? Hva forteller det oss om mennesker som var her før oss? Hva skjedde på kirkebakken? Hvorfor ser den lokale kirken ut som den gjør? Har den forandret seg? Hvordan ser andre religiøse bygg ut? Mye kan læres ved å vandre i og rundt kirkene.

Lokalt i menighetene så jobber det mennesker som har ulik kompetanse om bruk av religiøse bygg, musikk og forvaltning av kirkegårder. Flere av disse har kunnskap om den lokale kirken, eller kjenner til folk i lokalsamfunnet som har denne kunnskapen.

Finn din lokale kirke og les om den på Kirkesøk