Kristin Gunleiksrud Raaums takkes av som kirkerådsleder

Brobygger, samlende leder og en "kirkeleder av stort format" er ord som blir brukt om Raaum på årets kirkemøte. Nå er åtte år som kirkerådsleder over.

Her lukker hun sitt siste møte som kirkerådsleder. Foto: Den norske kirke

Med ordene «møtet er hevet» og ett klubbeslag fra Kristin Gunleiksrud Raaum er det hele over.

Både årets kirkemøte, og hennes tid som leder i Kirkerådet i Den norske kirke.

Kirkerådet har fått ny valgt leder, og møteklubba er overlevert til den nye lederen.

Søndag ble Kirkerådets leder gjennom åtte år, Kristin Gunleiksrud Raaum, takket av på Kirkemøtet av den nye lederen av rådet, Harald Hegstad.

– ­Du omtalte deg selv som en «husmor fra Asker» da jeg møtte deg i 2010. I 2024 takker vi deg av som kirkerådsleder, og jeg vil omtale deg som en kirkeleder av stort format, sa Harald Hegstad.

Ny kirkerådsleder takket Raaum

– Min første oppgave som kirkerådsleder er å takke deg, sa Hegstad og startet med å fortelle om deres felles historie i kirkedemokratiet.

De to, den nye og den avgåtte kirkerådslederen, møttes første gang etter kirkevalget i 2009. Da hadde de begge blitt valgt inn i Oslo bispedømmeråd og Kirkemøtet.

Raaum var fra start tydelig på hva hun ville, forteller Hegstad, og stilte til kirkerådsleder-valg på sitt første Kirkemøte. Valget ble dramatisk, for hun tapte med kun én stemme.

Hun kom likevel inn i Kirkerådet dette året, og når hun nå trer tilbake fra kirkedemokratiet, legger hun 14 år i Kirkerådet bak seg.

Da hun stilte til kirkevalget 2016 for listen Åpen folkekirke, gjorde listen gjorde et brakvalg, forteller Hegstad. Fra Kirkemøtet etter dette har hun vært Kirkerådets leder.

–  Nå har du styrt skuta med stødig hånd i åtte år, og det takker vi deg hjertelig for, sa Harald Hegstad fra talerstolen på Kirkemøtet 2024.

Samlende leder

– Du ville endring. Fra det helt enkle, til å ville endre kirkens holdning til LHBT+.

Hegstad setter ord på Raaums lederstil gjennom nettopp endringen i kirkens holdning til LHBT+. Under Kirkemøtet 2016 ble det vedtatt at alle par kunne gifte seg i kirken, en sak Raaum hadde stått i bresjen for.

– Dette skjedde ikke ved at den ene parten kjørte over den andre.

Raaum beskrives i flere taler og innlegg under Kirkemøtet 2024 som en god, tydelig og samlende leder. Hun har den siste tiden også fått flere utmerkelser. Hun har blant annet mottatt Petter Dass-prisen og blitt utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.