Samisk kirkeråds leder takket av etter åtte år

– Vi minoriteter beriker ikke kirken, sa en tydelig rørt Sara Ellen Anne Eira på sitt siste kirkemøte.

Eira beskriver årene som Samisk kirkeråds leder som lærerike og krevende. Foto: Den norske kirke

– Vi minoriteter beriker ikke kirken, vi minoriteter er kirken, sa tydelig rørt Sara Ellen Anne Eira, og henviste til Kirkemøtets ferske vedtak, på talerstolen på Kirkemøtet.

– Det er jeg så glad for og stolt av. Giitu!

Eira ble søndag takket av etter åtte år som leder av Samisk kirkeråd.

På årets kirkemøte overtok sørsamiske May Bente Jønsson ledervervet.

Takket av etter åtte år

– Det har vært et privilegium. Det har vært spennende, lærerike og krevende år. Mye har skjedd og vi har fått til mye.

Ny leder i Kirkerådet, Harald Hegstad takket av Eira.

– Du er kompetent og en fremragende representant for samisk kirkeliv, og jeg er sikker på at du er en fremragende representant for Den norske kirke i samisk kontekst.

– Du har vært i en krevende rolle, og mye har skjedd i denne perioden. Og vi har nå nådd en milepæl med arbeidet oppfølgingen av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Samisk kirkeråd og du har vært viktige i denne prosessen.