Stort program under reformasjonsjubileet

Mange kirker og andre lokaler vil i 2017 preges av reformasjons-jubileet. I Agder og Telemark bispedømme er det en rekke konserter, kunstutstillinger, gudstjenester, foredrag og syngespill.

Da reformasjonen skjedde i Norge på 1500-tallet, hadde Oddernes kirke allerede eksistert i 400 år. Foto: Øystein Ramstad.

Hovedtema for reformasjonsjubileet er «Nåde» med tre undertemaer som er hentet fra Det lutherske verdensforbunds reformasjonsfeiring; «Frelsen er ikke til salgs», «Mennesker er ikke til salgs» og «Skaperverket er ikke til salgs».

Hovedprogrammet for reformasjonsjubileet i Agder og Telemark bispedømme speiler bredde og variert innhold; gudstjenester, kulturtiltak, konserter og foredrag. For i 2017 er det 500 år siden Martin Luther offentliggjorde de 95 tesene mot kommersialisering av avlatshandelen. Det skjedde 31. oktober 1517, og denne dagen regnes som starten på den kirkelige reformprosessen som førte til opprettelsen av lutherske kirker.

Begivenheten vil bli markert i lutherske kirker, ved institusjoner og i felleskirkelige sammenhenger.

Oddernes kirke har en særstilling i markeringen av reformasjonsjubileet i vårt bispedømme; som før-reformatorisk kirke i stiftsbyen Kristiansand. Oddernes kirke er en langkirke i stein fra 1100-tallet, og den står på et av Norges eldste dokumenterte kirkesteder.  I juli arrangerer Oddernes menighet en serie orgelkonserter med musikk av Johann Sebastian Bach i anledning reformasjonsjubileet.

Ellers markeres reformasjonsjubileet i mange kirker i vårt bispedømme. Se nederst på siden.