Russetiden står for døra - Å være kirke blant ungdom ute i natten

«Ungdommene sa at de satte pris på at vi var der. Det kjentes trygt». Slik beskriver ungdomsdiakonene i Follo natten til 1. mai i 2023 på Breiviksstranda i Ås kommune. Samarbeidet med politi og utekontakten kom raskt i stand. Mange hyggelige ungdommer kom innom teltet til kirken og slo av en prat. Nå går oppfordringen til alle sokn: Gå ut og vær kirke der de unge er på deres arena natt til 1. og/eller 17. Mai. Eller åpne kirken og tilby vann og varme om kirken er der unge ferdes.

Russetiden står for døra - Å være kirke blant ungdom ute i natten

-Dette var ikke mye jobb og ikke veldig ressurskrevende, sier ungdomsdiakon i Ås Halvor Bekken Aschim-Teigum. Vi fylte teltet vårt med pølser, saft og masse pledd. Det opplevdes svært meningsfullt, både for oss voksne og for de unge.

Sammen med blant annet SLT-koordinator, ungdomslosen, helsesykepleiere, natteravner, Røde Kors, Utekontakten, MC-natteravnene og politiet var ungdomsdiakon Halvor og prest Jane Christin, samt Marie og Elisabeth som er diakoner i Nordre Follo, til stede i lokalmiljøet natt til første mai.
Breivikstranda er et sted mange ungdom og russ fra kommunene i Follo samles hvert år natt til 1.mai.

Biskop Kari applauderer tiltaket og sier at tiltaket treffer blink på samfunnsoppdraget til Den norske kirke. Den norske kirke er der livet leves, vi er folkekirke og den største sivilsamfunnsaktøren i samfunnet. Dette viser hvordan vi som kirke helt konkret kan motvirke utenforskap og utforske nye måter å være kirke på; med å være synlig til stede på arenaer utenfor kirken.

Halvors tips til forberedelser:
Dette er et tiltak som i utgangspunktet ikke trenger koste mye penger. Det er derfor ikke avgjørende å skaffe ekstra bevilgninger for å kunne gjennomføre.

Utstyr som kan være greit å ha (listen er ikke uttømmende og heller ingen fasit med to streker under):

• Et lite pop up telt med Dnk logo
  • Bålpanne for å varme seg og grilling av pølser
  • Pledd, dunker til saft, uteleker for mulighet til aktivitet (eks. Kurver for frisbeegolf, kubb etc)
  • Drikke og mat til de ungdommene mann møter (saft, vann, kakao, kaffe, te, pølser, brødskiver, vafler etc)

Samarbeid gjør det mulig
Å være ute på denne måten, er fint å knytte til merkedager, for da er man ikke alene. Politiet og andre instanser setter inn ressurser på merkedager som natt til 1. og 17. mai og i russetida. Det er derfor et godt utgangspunkt for samarbeid. Follo diakonene oppdaget at forebyggende enhet i politiet var en nøkkel i samarbeidet, de heiet veldig på initiativet. Kontakten med politiet var gull verdt, og de kan også bidra til å koble kirkens tilbud til andre organisasjoner og formidle informasjon.

Det som er fint med å ta utgangspunkt i russefeiringa, er at de unge ikke er like opptatt av grenser, de beveger seg på tvers og gjerne over store områder. I Follo samarbeidet fire ungdomsdiakoner på tvers av både menighets- og prostigrenser. Det er også lurt å samarbeide med ulike instanser, for å finne ut av hvor de unge pleier å møtes, men også for at man sammen kan skape trygghet for de som er ute.

Aktuelle å kontakte: Forebyggende lokal enhet i politiet, SLT-koordinator i kommunen, forebyggende team for psykisk helse, ungdomslos, leder for ungdomshus, natteravner, russestyret, utekontakter og andre organisasjoner som f.eks. Røde kors.

Dette er også en gylden anledning for kirken til å være litt vertskap for de andre etatene. Vi kan bidra til å sette positivt fokus på den jobben de gjør til daglig som handler om å trygge nærmiljøet. Vi kan være med på å bygge et bedre miljø og vise at vi verdsetter den jobben de gjør.

Åpen kirke er også et alternativ
Domkirken i Fredrikstad høstet svært gode erfaringer med å ha åpen kirke i forbindelse med Idyll-festivalen sommeren 2023. Dette ble svært godt tatt imot av ungdom, foresatte, Idyll-ledelsen og Fredrikstad kommune. Dette er også et godt alternativ. Der hvor det skjer større festivaler og arrangementer kan kirken være bidragsyter, ved å delta på selve arrangementet eller ha åpen kirke.

Her kan dere lese om erfaringene med åpen Domkirke under Idyll-festivalen: 2000 besøkte Idyll-åpen domkirke - Den norske kirke i Fredrikstad (kirken.no) Kan være et bilde av 5 personer og tekst

#dennorskekirke #merhimmelpåjord #duerikkealene #russ24