Stor aktivitet og høy kvalitet over det diakonale arbeidet i Borg

Det diakonale arbeidet i Borg er jevnt over preget av høy kvalitet. Mye av det diakonale arbeidet foregår i samarbeid med lag og foreninger, særlig arbeid med sorggrupper. Kirkens arbeid mot utenforskap og ensomhet er stort i Borg. Samskaping og samarbeid med offentlige, kommunale og andre organisasjoner har økt, noe som er i tråd med et integrert perspektiv og implementering av FNs bærekraftmål. Når vi ser på diakonale tiltak og aktiviteter som har vært gjennomført dette året, er det gledelig å se at vi finner en så klar kobling til flere av FNs bærekraftmål.

Stor aktivitet og høy kvalitet over det diakonale arbeidet i Borg

Diakoniundersøkelsen viser et bredt spekter av diakonale tilbud som retter seg mot både enkeltmennesker og grupper i ulike aldere; strikkekafe, samlivskurs, babysang, trilletur for hjemmeværende mødre og fedre, ulike vandringer, pilgrimsvandringer, ressursgruppe, seniortreff, blomsterhilsener på døra, utdeling av mat til jul og påske, telefonkorps – frivillige som ringer opp de eldre i menigheten, dørdiakon, konserter, temakvelder, kirkeskyss, ulike fester etc. Listen er lang over gode tiltak. Alt i den hensikt å vise omsorg, skape gode og trygge møteplasser og hindre utenforskap.

Arbeidet med den ungdomsdiakonale satsingen har fortsatt gjennom 2023. Den er godt forankret hos proster og kirkeverger, og er i ferd med å få fotfeste flere steder lokalt. Det er med stor glede, vi ser at det i 2023 er innrapportert 20 nye diakonale tiltak for aldersgruppen 12-19, begrunnet i den ungdomsdiakonale satsningen. Det er en økning av antall tiltak på nærmere 50%. I alt 63 sokn har nå diakonale tilbud for denne aldersgruppen, en økning på 26% fra 2022. Det er stor kreativitet i tilbudene til de unge: Åpen kirke for ungdom, fritidsklubber, kor, leirvirksomhet, familiemiddager, fredagsvaffel, taco-kvelder, ledertrening, leksehjelp, konserter, temakvelder, SoMe-arbeid, jentegruppe, sorggrupper, samtaletilbud, ungdomsgudstjenester, sygruppe for ungdom etc. Listen er lang over gode tiltak.

Flere menigheter tilbyr fellesskap til nye i Norge

Antall sokn med tilbud for flyktninger, har hatt en økning på nesten 11%. 62 menigheter har tilbud til asylsøkere og bosatte flykninger. Økningen viser at det har vært jobbet godt i menighetene på dette området også i 2023. Vi så en massiv innsats etter at krigen i Ukraina brøt ut i februar i 2022, hvor vi hadde en økning på 70% av sokn med tilbud til flyktninger. En slik økning var ikke ventet for 2023, men at det har fortsatt å øke, forteller oss at det arbeidet og de tiltakene som ble satt inn for denne gruppen i 2022, har vært bærekraftige og har fortsatt med full styrke gjennom hele 2023.

Menighetene samarbeider bredt på dette området med ulike etater i kommunen, menigheter seg imellom og med andre organisasjoner; flyktninghjelpen, NAV, voksenopplæring, frivillighetssentralen, kulturseksjonen, kulturskolen, asylmottak, innkomstsenter, familiehjelpa, migrasjon helse, internasjonale læringssenter, Røde kors, Filadelfia menigheten med flere.

Diakonene melder om at de har vært opptatt av å legge til rette og gi et godt tilbud til alle flyktninger som kommer til Norge uavhengig av nasjonalitet, og har hatt fokus på å inkludere de i det ordinære menighetsarbeidet. Det er derfor de færreste tilbud som kun er rettet mot ukrainske flyktninger, men det er likevel lagt ned en stor innsats for denne gruppen.

Kirken styrker sin rolle som sivilsamfunnsaktør

Vi ser at det mange steder et tett samarbeid med kommunen. Kirken er representert med prest eller diakon med fast plass i om lag halvparten av de kommunale psykososiale kriseteamene i Borg, 56 sokn melder om at de deltar i 15 av 29 kommuner. I de øvrige rapporteres det om tett kontakt og deltakelse i enkeltsaker etter behov. Det samarbeides om sorgarbeid, integrering og arbeid for flyktninger, rus og psykisk helse, inkludering, sykehjem og eldreomsorg, matutdeling og arbeid for mennesker med funksjonsvariasjoner.

Bispedømmet huser to store sykehus, Norges største lufthavn og to av landets største fengsler. Det er umulig å skulle finn tall på hvor mange mennesker det kan være snakk om som gis et tilbud fra kirken ved disse anstaltene. Det vi har tall på er antall soningsplasser. Av landets totalt 3740 soningsplasser, er 829 av de i Borg, en andel på 22,2%. At institusjonsprestene når ut til et betydelig antall mennesker og ikke minst til bredden av Norges befolkning, er det ingen tvil om. Det er et stort og viktig arbeid som gjøres ved disse institusjonene og hvor man gjennom prestene som har sin tjeneste der, virkelig viser at Dnk er en folkekirke som er åpen for absolutt alle og at kirken kan gjøre en forskjell i menneskers liv.

Institusjonsprestenes arbeid er også rettet mot ansatte og frivillige ved de ulike institusjonene. I 2023 rapporteres det om et stort antall samlinger og samtaler. Totalt 542 samtaler og samlinger med unike antall deltakere på 2011. Det har vært en økning på antall unike deltakere på 7,7%. Tallene viser at våre institusjonsprester i stor grad bidrar til en styrking av kirkens rolle i sivilsamfunnet.