Nytt tilsettingsråd for menighetsprester

Fra 1. januar 2024 vil ikke lenger Borg bispedømmeråd tilsette menighetsprester i sine møter. Fra nyttår vil menighetsprestene bli tilsatt i et eget partssammensatt tilsettingsråd. Prostestillinger vil fremdeles bli tilsatt i bispedømmerådsmøter også etter nyttår. Dette er regulert i personalreglementet for Den norske kirke.

Nytt tilsettingsråd for menighetsprester

Det nye tilsettingsrådet skal bestå av: Stiftsdirektør, eller den denne gir fullmakt, vedkommende prost, en representant for arbeidstakeren (fagforeningen) og en representant for det berørte menighetsrådet.

Det er flere grunner til at man nå etablerer et nytt tilsettingsorgan. Tilsettinger i et tilsettingsråd vil kunne gjennomføres på en enklere og mer effektiv måte. Dette innebærer at beslutningen gjøres i et mindre organ, med medlemmer som kjenner den aktuelle situasjonen godt og som det vil være enklere å kalle sammen ved behov enn bispedømmerådet. Det vil kunne bidra til at tilsettingssaker kan gjennomføres raskere uten at det går på bekostning av kvalitet i saksbehandlingen. Det vil samtidig frigjøre tid og kapasitet i bispedømmerådet slik at deres rolle som et strategisk lederorgan i bispedømmet styrkes, gjennom at de vil bruke mindre tid på saker om ansettelser.

Videre vil også menighetsrådenes rolle styrkes ved at de vil ta del i beslutningen direkte, og ikke som i dag kun gjennom uttalelse og innstilling. Det vil fortsatt være to trinn i tilsettingsprosessen. I og med at det fortsatt skal være en innstillende og en tilsettende myndighet. Dette er også i tråd med modellen for tilsettinger for øvrige stillinger i trossamfunnet Den norske kirke.

Endringene vil bidra til at tilsetting av prester blir gjennomført på en måte som er nærmere fremgangsmåten for øvrige tilsettinger i Den norske kirke og trossamfunnet ellers, og må anses som et ledd i arbeidet med ny organisering av kirken. Dette vil derfor være et steg i retning av felles praksis for ansettelser i hele trossamfunnet.

Mange av de etablerte rutinene vil bli videreført, som at menighetsrådene vil få mulighet til å medvirke ved utforming av utlysningstekst og gi en uttalelse på hvem de ønsker i stillingen. Det nye er altså at en representant for menighetsrådet faktisk er med å gjør tilsetting i tilsettingsrådet.

Alle berørte menighetsråd vil bli kontaktet direkte der hvor dette er aktuelt. Det vil bli gitt informasjon og opplæring før tilsettingsrådet trer sammen.