Stort engasjement i kirken 2023

I 2023 ser vi resultater av hardt og målrettet arbeid under og etter koronapandemien. I lokalkirken blomstrer det kirkelige arbeidet og mange steder er man tilbake til der man var før korona. 13 000 mennesker har hatt sjelesorgsamtaler, 340 000 mennesker har vært på gudstjenester, 140 000 mennesker har vært på konserter og 35 000 barn og unge har deltatt på aktiviteter i kirken.

Stort engasjement i kirken 2023

-Vi er stolte av hvordan kirken løser sitt samfunnsoppdrag og skaper mer himmel på jord, sier leder Karin Elin Berg i bispedømmerådet og biskop Kari Mangrud Alvsvåg. -Det er mye å bli imponert av i det som har foregått i 2023. Vi vil takke alle som bidrar til at kirken i vår tid betyr mer for stadig flere.

Året 2023 har vært preget av stort engasjement på flere områder i Den norske kirke i Borg.  I lokalkirken blomstrer det kirkelige arbeidet og mange steder er man tilbake til der man var før korona. 500 enestående valgmedarbeidere har gjennomført et demokratisk kirkevalg med 670 nyvalgte rådsmedlemmer for 460 000 medlemmer. Samtidig opplever vi at folk er preget av uro og bekymring for situasjonen i verden. Det har i hele bispedømmet gitt seg utslag i fredsmarsjer, fredsgudstjenester, fredskonserter og bønn om fred.

En synlig og relevant folkekirke som engasjerer seg i menneskers liv

I 2023 var kirken synlig på flere arenaer i det offentlige rom enn i 2022; gjennom lysutdeling på flere kjøpesentre under allehelgen, gjennom et fortsatt stort arbeid i sosiale medier, ved at flere benyttet seg av åpne kirker og kirkens samtaletilbud, og flere barn i barnehager og skoler fikk nyte godt av et større skole-kirke samarbeid. Vår satsing på ungdomsdiakoni manifesterte seg i 20 nye tiltak for ungdommer. Det er en veldig god start på et arbeid som vi vet vil bli stadig mer relevant og nødvendig i vårt samfunn.

Flere barn og unge opplever tilhørighet og deltar i kirkens aktiviteter

Vi er svært glade for at breddetiltaket Lys våken har nådd flere i 2023. Konfirmasjonsarbeidet gir også mening og møteplasser for halvparten av 15-åringene i Borg, og 70 prosent av medlemmene i målgruppen. Totalt sett er det hele 35 000 barn og unge som i 2023 fikk oppleve fellesskap og fikk kirkelig undervisning og innføring i vår kristne kulturarv og verdier. Dåpshandlinger har gått drastisk ned fra 2022, dette skyldes i hovedsak at dåpstallene i 2022 var svært høye, i etterkant av gjenåpning etter korona. Det viktige babysangarbeidet har også nådd færre i 2023, det gir grunn til særlig fokus på dette i 2024.

Flere deltar i gudstjenester, kirkelige handlinger og møteplasser

Flere har deltatt i gudstjenester i 2023, særlig er det en økning på julaften og i skolegudstjenester, det er svært gledelig. Det er unikt i nasjonal sammenheng at økningen i antall konserter og kulturarrangementer er så stor, dette er viktige møteplasser for andre målgrupper enn dem som går fast til gudstjeneste. Vi ser en fortsatt økning i antall sokn som tilbyr familiemiddager og slik tilpasser seg folks behov. Tilsvarende ser vi at arbeidet med eldretreff, tilbud for innvandrere, og frivillige øker i omfang.