Appell, 16. desember i Fredrikstad. Sammen for Gaza.

Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og har ukrenkelig, uendelig verdi. Det er en grunnleggende del av min kristne tro, slik det også er grunnleggende for jødisk og muslimsk tro. Jeg tror at mennesket er kreativt, sterkt og ansvarlig, og har mulighet og kapasitet til dårlige handlinger og gode handlinger. Vi er i stand til å kjempe for det gode, dersom vi bestemmer oss for det. Se på oss nå!

Bildet er fra fredsappell i Moss kirke fredag 1.12 sammen med biskop emeritus Mounib fra Den evangelisk Lutherske kirke i Jordan og det hellige land (ELCJHL).

Men vi er også i stand til det motsatte, dersom vi går i den retningen. Vi kan gjøre enorm skade.

Det forstod forsamlingen som utgjorde FNs oppstart i 1948. De hadde sett hvor galt det kan gå når menneskets kapasitet til å tenke og handle ondt ikke begrenses av regler og lover. De grusomme overgrepene mot sivilbefolkningen og Hitlers folkemord mot jøder og andre minoriteter, skapte enighet om at internasjonale menneskerettigheter er viktig.

Derfor slo de fast, på tvers av tro og livssyn i den første artikkelen i det som skulle bli FNs menneskerettigheter.

Artikkel 1.
Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 3.
Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Vi husker 7. oktober. Israelere ble fratatt personlig sikkerhet, liv og frihet av Hamas. Barn, unge, voksne og gamle ble mishandlet på det groveste og mange ble drept. Fryktelige bilder og filmer viser hvordan terroristene gikk fram på verst tenkelige vis, og tok mange israelere til fange. Det brutale terrorangrepet må fordømmes stadig. Gislene må settes fri! Israelere må få leve i frihet og trygghet.

Det er deres rett.

Fordi alle mennesker har det samme menneskeverd og de samme menneskerettigheter.

I ti uker har Israel bombet Gaza. De jakter på terrorister i gater og bygninger. Men de dreper mange sivile. Bombene treffer moskeer og kirker, skoler og sykehus, og titusener på titusener blir hjemløse. Antallet barn som er drept tar pusten fra meg. Tanken på alle som sørger, får hjertet til å hoppe over et slag. Bildene av alle som flykter er til å gråte av.

Bombingen må ta slutt!

Palestinere må få leve i frihet og trygghet. Det er deres rett.

Konflikten mellom Israel og Palestina er en politisk konflikt, og må løses politisk. Religiøs tro må aldri brukes til å fremme vold og krig. Når så skjer, må vi avsløre det som det det er: mistolkinger og vranglære. Så må vi stå sammen for å kjempe for alle menneskers ukrenkelige verdi og rett til liv.

Jøder i Norge har fortalt meg om frykten de lever med nå. De må beskyttes av oss, folket, og må ikke oppleve angrep, mistenkeliggjøring, utestengelse og avhumanisering. Når noen bruker krigen på Gaza til å begrunne mobbing og angrep på jøder, må vi stå sammen og forhindre det. Antisemittiske konspirasjonsfortellinger må avsløres som det, og jøder må ikke holdes ansvarlige for den israelske regjeringens politikk.

Så har jeg også møtt muslimer som forteller at de er fortvilte og redde på grunn av den manglende støtte til palestinerne. Unge muslimer i Norge kjenner seg oversett og kneblet om sine meninger og følelser. De spør om vesten graderer menneskeverd og anklager vesten for å ha doble standarder. Dette må vi lytte til og ta på alvor. Og vi kan ikke akseptere islamofobi. Derfor sier jeg med klare ord:

Undertrykkelsen og umenneskeliggjøringen av palestinere på Vestbredden og på Gaza må ta slutt og rettferdig fred må bli virkelighet. Den stadige ødeleggelsen og landgrabbingen som settlere står for på palestinsk jord, ødelegger palestineres mulighet til å leve trygge og oppreiste liv i frihet med mulighet til å skape seg en framtid. Den nedverdigende praksisen mot palestinere ved checkpointene avhumaniserer daglig palestinere. Trakasseringen av palestinske barn og unge tar vekk muligheten til gode barndommer med tro på fremtiden. Tilfeldige arrestasjoner av palestinske barn og unge, er uutholdelig og må ta slutt. Dette må Israel ta ansvar for. De er den mektigste parten, og må se til at palestinere kan leve sine liv i frihet og trygghet.

Fordi alle mennesker er født frie og har det samme menneskeverd og de samme menneskerettigheter.

Så må menneskeheten ta ansvar! Verdenssamfunnet må gjøre det umulig for Hamas terror å fortsette, og verdenssamfunnet må presse Israel til å stanse bombingen og ødeleggelsen av Gaza, og skape en fremtid med rettferdig frihet for alle innbyggere i området.

Dette er vi med på i dag! Sammen med mennesker over hele Norge står vi opp for fred i Gaza!

Fordi vi tror at mennesker sammen kan forandre verden!

Visst har mennesker makt til å ødelegge, splitte og knuse.

Men enda sterkere er vi når vi står sammen for det gode. For fremtid, liv, frihet og rettferdighet.

Fordi alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter, en grunnleggende tanke både i kristendom, jødedom og islam. Vi er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Så alle mennesker kan få oppfylt sin rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Frigi gislene!

Stans avhumaniseringen av palestinere!

Stopp bombingen av Gaza!