Grunnlov for alle- Kirke for alle

På dagen 200 år etter den første samlingen møttes 11 delegater med utviklingshemning fra hvert av landets 11 bispedømmer på Eidsvoll. Sammen med en stortingsrepresentant fra hvert bispedømme, Barne, likestillings- og inkluderingsministeren, Fylkesmannen, biskopen, direktører fra Kirkerådet og KA, ordfører, prost og prester laget de et vellykket grunnlovsseminar.

Stolte og forventningsfulle delegater og offisielle representanter før seminaret startet.

Torsdag den 10. april 2014 var det 200 år siden sendemennene samlet seg på Eidsvoll for å gi Norge en ny grunnlov. Historien forteller at den 10. april i 1814 sammenfalt med 1. påskedag. Delegatene som var ankommet, deltok derfor på høytidsgudstjenesten i Eidsvoll kirke sammen med menigheten.

For 200 år siden var menneskeverdet til mennesker med utviklingshemming og nedsatt funksjonsevne ganske annerledes enn i dag. Allikevel er det fortsatt et stykke igjen til mennesker med utviklingshemming og nedsatt funksjonsevne betraktes som likeverdige medborgere i det norske samfunnet som grunnloven har lagt grunnlaget for. Med dette som bakgrunn inviterte Borg bispedømmeråd, i samarbeid med Kirkerådet og Eidsvoll kirke, til grunnlovsjubileum torsdag den 10. april 2014.

Delegatene kom med fly og tog fra hele landet om formiddagen, deretter var det guidet omvisning på Eidsvoll før lunsj og seminar.Etter seminaret fortsatte feiringen med påskefestgudstjeneste i Eidsvoll kirke, med påfølgende kirkekaffe.

Her er noen av spørsmålene barne- likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne, direktør i Kirkens arbeidsgiver- og interesseorganisasjon Oddbjørn Sørmoen og seksjonsleder for gudstjenesteliv og kultur i Kirkerådet, Hans Arne Akerø svarte på.

• Hva vil regjeringen gjøre for å skape nye holdninger til mennesker med utviklingshemming og nedsatt funksjonsevne i samfunnet?
  • Vi skal ikke bare komme inn i kirkene, men vi skal høre, vi skal se, vi skal kunne delta som alle andre. Hva gjør dere for å hjelpe menighetene til å legge til rette slik at dette fungerer i kirkene?
  • Hvilke grep vil Kirkerådet ta for aktivt å utvikle en gudstjeneste for alle?

Bakgrunnen for spørsmålene og selve spørsmålene finner du  i dokumentlisten under.