Høringssvar: Veivalg for fremtidig kirkeordning

Borg bispedømmeråd har nå vedtatt sitt svar på Kirkerådets høring: "Veivalg for fremtidig kirkeordning". Du kan lese svaret her.

Høringssvar: Veivalg for fremtidig kirkeordning

- Som overordnet synspunkt mener Borg biskop og bispedømmeråd at en fremtidig kirkeordning må bygge på en fortsatt deling av oppgaver og myndighet mellom soknet, de representative valgte organer og biskopene, skriver bispedømmerådet i sitt høringssvar.

Videre fremholder et samlet bispedømmerådet at det i en ny kirkeordning må være et kirkelig nivå som følger kommunestrukturen, og at en fremtidig ordning må sikre at det blir en helhetlig ledelse av virksomheten i den lokal kirke.

Det var uenighet i rådet blant annet når det gjelder spørsmålet om to organer for soknet, daglig ledelse for soknet, hvordan nye biskoper bør utpekes, bispedømmerådets rolle, arbeidsgiveransvar og bispemøtets rolle og oppgave i en ny kirkeordning.

Du kan lese hele høringssvaret ved å klikke på dokumentet nederst på siden.