Kirkevalg 2015: Digital valgquiz relansert i Borg

Kirkevalget nærmer seg, og i dag ble den den digitale kirkevalgveien som inngår i valgrådets Facebook-kampanje relansert etter at valgrådet ikke tok Åpen folkekirkes klage til følge. Målet er at flere får kunnskap om kirkevalget og bruker stemmeretten sin i kirkevalget.

Valgrådets leder Grete Mugaas (til høyre) og valgmedarbeider Karianne H. Nes viser frem den digitale quizen. Foto: NRK Østfold, Marianne Ekeberg

I tiden frem til valget vil medlemmer i Borg kunne oppleve annonser på facebook og klikke seg inn på http://www.kirkevalgveien.no for å lære mer og engasjere seg i kirkevalget til nytt bispedømmeråd. Det er i år to lister med tilsammen 30 kandidater som stiller til valg til nytt bispedømmeråd i Borg.

-          Det er viktig at både aktive og mindre aktive medlemmer bruker stemmeretten sin, sier valgrådets leder Grete Mugaas. - Vi står overfor et viktig kirkevalg, kanskje århundrets viktigste kirkevalg. Mange viktige beslutninger skal tas av det nye bispedømmerådet, som også vil sitte i det nye kirkemøtet.

Valgrådet mener facebook er et viktig medium for å skape engasjement om valget, og har satset på kirkevalgveien som tiltak. Spørsmålene er varierte og definerte ut fra kandidatenes egne svar på satsingsområder. - Valgrådet erkjenner at dette ikke er et perfekt eller eksakt produkt, sier valgrådets leder Grete Mugaas, men ut i fra en samlet vurdering har valgrådet kommet til at dette er noe valgrådet vil bruke i tiden som gjenstår frem mot valget.

Kandidatinformasjonen i kirkevalgveien er offentlig informasjon, og tilgjengelig både på nett på www.kirkevalg.no og i trykkksaker som finnes i kirker og på menighetskontor.