Vekst i antall konserter og deltakere i 2023!

2023 gav en solid økning i deltakere på konserter og kulturarrangementer i kirkene fra året før. 35% flere oppsøkte kirken for å oppleve kultur!

Vekst i antall konserter og deltakere i 2023!

Det er mange tilbakemeldinger på hvor glade folk er i sin lokale kirke. Kirka med sin lokal- og kulturhistorie er svært viktig for folk, og det gjøres en betydelig innsats for formidling av kulturarven ved f.eks. skolebesøk og annet samarbeid med skoler og institusjoner. I våre 134 kirker er det et svært omfattende mangfold av kunst og kulturuttrykk.

Det er også mange som deltar aktivt i lokalkirkens kulturarbeid. Det største og viktigste kulturuttrykket er kirkemusikken. Det kommer til syne gjennom gudstjenester, konserter og andre kulturarrangementer, og ikke minst gjennom korsangen. Hele 1400 konserter og kulturarrangementer med 150.000 deltakere ble arrangert i kirkene i Borg i 2023. Vi har om lag 100 kirkemusikere i bispedømmet som samlet sett ivaretar en imponerende bredde i sanguttrykket. Over 2200 aktive kormedlemmer går ukentlig i kirkens kor.

Det skrives mye om at sangen er på vikende front i samfunnet. Kirken er en av de få aktørene som fortsatt i sterk grad ivaretar viktigheten og gleden ved å synge. Vi er en viktig arena for sang og sangkompetanse. Kirkemusikk, og særlig sangen, er også en del av beredskapen i samfunnet. Vi ser at folk samler seg i kirken når det røyner på, lytter til musikk og synger selv som en del av søken etter livsmestring og tolkning av eget liv. Kirken er der for folk ved de store anledninger, i høytidene, julen spesielt, men også de mer personlige og private merkesteiner i livet, vigsel, dåp, begravelse m.m.

Korsangen betyr svært mye for kirkas synlighet i lokalsamfunnet. Det er gledelig at vi nå ser en betydelig økning i antall korsangere igjen etter korona-nedstengingen. Og i tillegg til kunstuttrykket har korsangen og menighetssangen en stor betydning diakonalt. Det er mye sterkt og godt samhold i det å synge sammen.

Vi ser at samarbeid med andre aktører blir viktig i framover; lokale organisasjoner på bygdedag, marked etc. Kunst og kulturaktører som presenterer innhold eller har aktuelle saker der kirken kan bidra i offentligheten med sin kompetanse.

Et godt eksempel på dette er Moss Arena som gjennom en årrekka har bygd opp gode samarbeidsformer med aktører i lokalsamfunnet. De gjennomfører en imponerende rekke av konserter og kulturarrangementer som gjør kirka synlig og viktig i lokalsamfunnet.

Et annet eksempel er den nystartede Lillestrøm kirkemusikkfestival. Festivalen varte i hele 9 dager med konserter i alle kirkene i Lillestrøm kommune. I tillegg var det også konsert på kulturpuben i Lillestrøm og på Lillestrøm kultursenter. Og opplegg for skoleklasser fra Frogner skole.

Gjennom hele 23 forskjellige arrangement ble kirkemusikk i mange stilarter fremført i både konsertformat, som workshop og i liturgiske sammenhenger.

Helt fra kirkas første tid har det vært viktig; ønske om å uttrykke seg, dele gleder og sorger og kjenne glimtet av at vi er en del i den store sammenhengen, det «store koret». Slik er det mange som føler det når Deilig er jorden synges for fullt med orgelbrus og feststemte sangere og folk i alle aldre og kjønn.

Det er ingen grunn til at ikke fremgangen vi så i 2023 skal fortsette. TAkk til alle som bidratt i sine lokalsamfunn for å skape så mye flott!