Ledig stilling som kapellan i Søndre Follo prosti med tjenestested Ås og Kroer sokn. Søknadsfrist 21.01.24

Er du en prest som er god til å kommunisere med barn og unge og skape gode relasjoner? Er du god til å samarbeide og har evnen til å engasjere andre, da kan dette være stillingen for deg!

Vi søker en prest som er engasjert i barn og unge og kan bidra aktivt inn i menighetens trosopplærings- og konfirmantarbeid. I menigheten gjøres det et kreativt arbeid på sosiale medier, og det er ønskelig at kapellanen bidrar inn i dette. Gudstjenester, kirkelige handlinger og andakter på sykehjem vil også være en del av arbeidet til den nye kapellanen. Dine evner til å samarbeide bør være gode og det forventes at presten spiller på lag med ressursene som allerede finnes i menighetene og lokalmiljøet.

Hvem er vi?
Kirkelivet i Ås er aktivt med mange frivillige medarbeidere. Her fins det både ten-sing-arbeid, KRIK, kirkeakademi, loppemarked og familiefredager, og det er mange som engasjerer seg i råds- og utvalgsarbeid. D41 er menighetenes ungdomsarbeid, og dette rommer en bredde av aktiviteter. Ås menighet lønner selv tre ungdomsarbeidere som kapellanen er en viktig støttespiller for.

I Ås ligger forholdene godt til rette for den som er opptatt av miljø og bærekraft. Universitetsmiljøet gir mange impulser til dette, og i menighetene er det et aktivt «grønt utvalg». Det er god oppslutning om gudstjenestene, og gudstjenestelivet preges av et solid kirkemusikalsk arbeid med kor og forsangere. Menighetene er opptatt av å gi et godt tilbud til studentene på NMBU, stiller med studentprest-tjeneste og jobber for å knytte kontakter inn mot universitetsmiljøet.

Staben
Kapellanen er del av en stor og engasjert stab som er samlet på kirkekontoret midt i Ås sentrum, og her er også prosten lokalisert. Staben består av 4 prester, hvorav to er kapellaner. Disse har hovedvekt av arbeidet i hver sin menighet, men alle prestene har også noen gudstjenester og kirkelige handlinger i hele området. I tillegg jobber det  3 kirkemusikere, 2 diakoner, 2 menighetspedagoger, en kirkeverge og 3 administrative stillinger her.

Om Ås og Kroer
Ås kommune er både jordbruksbygd og universitetssted, preget av tilflytning og et økende folketall. På grunn av universitetet har Ås et internasjonalt miljø, noe som setter preg på menighetenes arbeid. Det er to definerte sentra i kommunen, Nordby og Ås, med Kroer som mer typisk jordbruksbygd. Soknene har hver sin kirke, i tillegg til Ås arbeidskirke. Medlemstallet i Den norske kirke er 11 000, og kommunens befolkning er 21 300 innbyggere.

Les mer om oss på vår hjemmeside og Facebook

Målform i tjenesten er bokmål.

Tilsettingen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder og den som tilsettes på rette seg etter endringer i lover, tariffavtaler, reglement m.m., samt avgjørelser som kan influere på tjenestens gjøremål, det særskilte samarbeidsområde og tjenestedistrikt. Den som tilsettes, må delta i beredskapsvaktordning som omfatter flere prostier.

Vi skal være en arbeidsplass med rom og respekt for mangfold, derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av etnisitet, alder, kjønnsidentitet, funksjonsevne eller legning.

Politiattest (barneomsorgsattest) vil bli avkrevd før tiltredelse. Vi gjør oppmerksom på at navn på søkere til stillinger kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om å ikke bli oppført på søkerlisten jmfr. Offentlighetsloven §25.

Arbeidsoppgaver

• Gudstjenester, kirkelige handlinger og andakter på sykehjem.
  • Bidra aktivt inn i menighetenes trosopplærings- og konfirmantarbeid
  • Oppfølging av det kontinuerlige ungdomsarbeidet og menighetenes ungdomsarbeidere
  • Tjenesteuke i turnus
  • Delta i bispedømmets beredskapsordning