Ledig stilling som sokneprest i Øvre Romerike prosti med tjenestested Auli sokn. Søknadsfrist 21.01.24

Er du en allsidig og samlende folkekirkeprest som liker prestetjenestens bredde og mangfold? Har du engasjement og driv og kan trives på "bygda" kan dette være stillingen for deg.

Auli menighet søker en "allround-prest" som ønsker å jobbe med fornyelse av gudstjenestelivet og å bygge fellesskap. Du bør ha engasjement og driv samt evne til å inspirere medarbeidere.  Du vil møte et godt motivert menighetsråd med visjon om at Auli menighet skal være åpen og inkluderende, preget av nærhet og omsorg og bidra til et godt og virksomt lokalsamfunn. Vi ønsker å rekruttere til et levende fellesskap gjennom utadrettede tiltak og øke deltakelsen ved gudstjenester og kirkelige handlinger.

Om menigheten

Auli menighet har god oppslutning om kirkelige handlinger og kirkeårets merkedager, og det er en trofast menighetskjerne. Det satses på arbeid blant barn og unge, musikk og kultur i samarbeid med kommunens mangfoldige kulturliv, samt et bredt tilbud innen diakoni. De fleste tiltakene innenfor trosopplæring foregår felles for alle menighetene i Nes. Soknepresten i Auli har ansvar for konfirmantene i Auli og delvis Årnes.

Samarbeid med misjonsforeningene (NMS og NLM) i soknet er en viktig del av menighetens globale engasjement.  Vi samarbeider også med en av Romerikes største pinsemenigheter, Betel, i satsningen på barn og unge. Medlemmene hos oss går om hverandre på gudstjenester og møter, og sammen har vi har et kirkekor "Kor arti'" som arrangerer konserter og gospel-messer. Koret er en viktig menighetsbyggende arena.

Om staben

Den felles samlokaliserte kirkestaben i Årnes sentrum byr på et raust arbeidsfellesskap med mye humor. Kirkestaben består av sokneprester (400 %) og 14 fellesrådsansatte med kirkeverge, konsulenter (200 %), kirkemusikere (310 %) diakon, menighetspedagoger (150 %), renholder og kirketjenere (450 %).
De ansatte jobber i team på tvers av  de seks soknegrensene, og det arbeides med å videreutvikle samarbeid mellom soknene.

Om lokalsamfunnet

Auli menighet er en av seks aktive menigheter i Nes kommune. Nes har 24300 innbyggere og er en kommune i vekst. Her er det mange muligheter til et godt liv; både innen friluftsliv, kulturliv, arbeidsliv og kirkeliv. Årnes er kommunesentrum og en sjarmerende stasjonsby med nærhet til Glomma. Kommunesenteret har et bredt tilbud servicefunksjoner, forretninger og næringsvirksomhet. Kommunen har et rikt kultur- og friluftsliv og mange aktive frivillige i lag og foreninger

Øvre Romerike prosti består av kommunene Nes, Ullensaker, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad og Gjerdrum. Prostiet har stor befolkningsvekst er en spennende blanding av tettsteder og bygdemiljøer nær Oslo og Oslo lufthavn. I prostiet er det 24 prestestillinger med prostesete i Jessheim.

Les mer om menigheten på Facebook: Auli menighet

Arbeidsoppgaver

Målform i tjenesten er bokmål.

Tilsettingen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder og den som tilsettes på rette seg etter endringer i lover, tariffavtaler, reglement m.m., samt avgjørelser som kan influere på tjenestens gjøremål, det særskilte samarbeidsområde og tjenestedistrikt. Den som tilsettes, må delta i beredskapsvaktordning som omfatter flere prostier.

Vi skal være en arbeidsplass med rom og respekt for mangfold, derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av etnisitet, alder, kjønnsidentitet, funksjonsevne eller legning.

Politiattest (barneomsorgsattest) vil bli avkrevd før tiltredelse.

Vi gjør oppmerksom på at navn på søkere til stillinger kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om å ikke bli oppført på søkerlisten jmfr. Offentlighetsloven §25.

Arbeidsoppgaver

• Gudstjenester og kirkelige handlinger
  • Trosopplæring inkl. konfirmanter
  • Sete i Auli menighetsråd