Medmenneskelighet er en superkraft!

Biskopen holder søndag 14.januar nyttårsmottakelse for ordførere, valgte ledere, medarbeidere i kirken og samarbeidspartnere i Fredrikstad domkirke. Tema for mottakelsen er Menneskeverd og medmenneskelighet som superkraft i samfunnet. Her er noen av biskopens tanker om temaet.

Medmenneskelighet er en superkraft!

Folk skal få det bedre i 2024, sa statsminister Jonas Gahr Støre før jul. Han snakket om økonomi. Det hadde vært supert om folk generelt får bedre økonomi, for det er jammen hardt å få mat på bordet og varme klær på kroppen både for studenter, arbeidsløse, syke og mange andre. En trygg økonomi er svært betydningsfullt for hvordan vi har det. Stresset knyttet til en tom konto og et tomt kjøleskap kan ta fra et menneske livskraft og livsglede. I tillegg kan dårlig økonomi ta fra en selvtilliten, forstyrre selvbildet, ta fra en fellesskap og gi skamfølelse.

Hva om økonomien ikke blir bedre i 2024? Hva gjør vi da for at vi skal få det bedre?

Jeg tror medmenneskelighet er en verdi som kan bidra til at mange mennesker kan få det litt bedre, selv om økonomiske oppgangstider skulle la vente på seg. Å være gode medmennesker som ser andre og gir glede og verdighet til andre, er en superkraft i samfunnet. Dette er ikke høyt nok verdsatt. Kanskje oppdager vi det først når medmenneskeligheten svekkes.

Fortellingen om moren som fikk motorhavari langs E6, og ble stående i sprengkulda i lang tid med varselblinken på uten at noen stanset for å hjelpe, fikk meg til å lure på om medmenneskeligheten er svekket i vårt samfunn. Har vi mindre blikk for det som skjer rundt oss, og er vi mindre ivrige til å ta ansvar for hverandres ve og vel? Har vi nok med oss selv?

Individualisering er en sterk trend i samfunnsutviklingen som den anerkjente, tyske sosiologen Hartmut Rosa peker på som en av grunnene til at mange kjenner seg fremmedgjorte og ensomme i livet. Vi lever i en atmosfære av krav og forventninger om at vi skal takle livet godt, være suksessrike, og ikke være avhengige av andre. Disse forventingene kan føre til at vi ikke våger å henvende oss til andre når vi trenger støtte. De kan også føre til at vi blir mindre tålmodige med mennesker som i perioder ikke kan ta vare på seg selv, eller ikke kan skaffe seg det de trenger.

Å mangle tilhørighet, å være på utsiden av fellesskapet, er ødeleggende for et menneskes selvbilde. Å mangle økonomi, kan føre til at man trekker seg tilbake fra de fellesskap man pleide å være en del av, blir isolert, og mister det som før gav mening i livet. Medmenneskelighet er en motkraft til dette. En superkraft!

La oss håpe statsministeren har rett; folk skal få bedre økonomi i 2024. Mens vi venter på det, kan vi sette i omløp enda mer av verdien medmenneskelighet. På den måten kan vi bidra til å gi hverandre selvtillit, glede og mening i livet. Det er ganske enkelt. Å se hverandre og gi en støttende hånd. Å si snille ord til hverandre, og smile til den du møter ved bil-laderen. Å stanse og spørre den som står i veikanten med nødblinken på om hun trenger hjelp. Å dele fellesskapet med flere. På arbeidsplassen i lunsjen, på tribunen i håndballhallen, ved kassa på KIWI. Et vennlig ord, et smil og en stol som trekkes ut ved bordet, er av stor verdi og er en superkraft i samfunnet.