Kongelig deltakelse i Klimapilegrim 2015

Deres Kongelige Høyheter Kronprinsesse Victoria av Sverige og Kronprinsesse Mette-Marit deltar ved markeringen av Klimapilegrim i Halden og Strømstad kommuner 22. august 2015.

Klimapilegrimer fra hele landet har i løpet av sommeren deltatt på markeringer og pilegrimsvandringer i Norge. Vandringen fortsetter helt til Paris hvor målet er en rettferidg internasjonal avtale på klimatoppmøtet i desember.

Vandringen i Norge startet på Selje og Nordkapp 7. juni, og har sitt siste stopp i Halden kommune 22. august før overrekkelse av stafettpinnen videre til Sverige. Stafettpinnen er en vannflaske. Denne fylles opp underveis og symboliserer vannet vi alle trenger, som påvirkes sterkt av klimaendringene.

De to Kronprinsessene vandrer sammen med følget fra Søndre Enningdalen kirke, via Elgåfallet der vannflasken overleveres fra Norge til Sverige. De Kongelige deltar også ved en markering i Strömstad kirke senere samme dag.

Akkreditering

Det vil bli utarbeidet et eget presseprogram for Kronprinsessenes deltakelse i Klimapilegrim 2015.

Presse som ønsker å dekke begivenhetene i Halden og Strömstad må søke om akkreditering innen 21. august 2015 klokken 12.00 til informasjonssjef Lars Hovland, Fylkesmannen i Østfold på epost: fmoslho@fylkesmannen.no