Rekordoppslutning i kirkevalget i Borg

Hele 56 654 medlemmer brukte stemmeretten sin i valg til nytt bispedømmeråd i Borg i valget 13. og 14.september. Det er en økning i antall stemmer på 57 % fra valget i 2011. I menighetsrådsvalget var det en økning i antall stemmer på 30 %.

Valgrådets leder Grete Mugaas og rådgiver Tor Ivar Torgauten ved bispedømmerådskontoret teller stemmer. Bare 55 456 stemmer igjen….

Valgoppslutningen i bispedømmerådsvalget er på 14 %. Det er 404 525 medlemmer over 15 år som har stemmerett i Borg.

-          For kirkedemokratiet er dette et svært gledelig engasjement, sier valgrådets leder Grete Mugaas.

Valgrådet hadde et mål om 10 % oppslutning, det vi opplever nå er en økning på hele 57 % fra valget i 2011. Helt fantastisk, stråler valgrådets leder. I årets bispedømmerådsvalg kunne medlemmene for første gang velge mellom to kandidatlister; Mangfoldig folkekirke- nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirkes liste.

Høyest oppslutning i Borg hadde Rømskog og Feiring med 29 %. Det er 118 sokn i Borg.

Gode resultater i landet for øvrig også
Bare Oslo bispedømme hadde en større økning i deltagelse enn Borg- med hele 117 % økning i antall stemmer. Se vedlagte tabeller for landsoversikt (ikke alle menigheter med), og for Borg bispedømme (alle menigheter med).

Selve valgresultatet i bispedømmerådsvalget foreligger senest 24.september.

God deltagelse i menighetsrådsvalget
Også i menighetsvalget var det stor deltagelse- hele 14 % av medlemmene deltok også her. Valgrådets mål var 12 %. I 2011 var oppslutningen på 10 %. Økningen i oppslutningen i menighetsrådsvalg er på 17% i Borg.

Valgresultatene for menighetene finner du her: https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/kirkevalget/kandidatlister/