Språk kafé i Moss kirke – del av introduksjonsprogrammet til Moss kommune

Kirken er mer for flere, og i Moss viser de at kirken så definitivt er en relevant samfunnsaktør. Hver fredag er det et yrende liv hvor samtalen går raskt, sakte, stakkato og litt famlende, men med store smil om munnen.

Språk kafé i Moss kirke – del av introduksjonsprogrammet til Moss kommune

Ukrainske flyktninger gis her muligheten til lære det norske språket ved å praktisere gjennom samtale rundt små bord med en kaffekopp innenfor rekkevidde, to lærere fra Moss voksenopplæring og 18 engasjerte frivillige språkverter.

Det hele startet med at de ukrainske flyktningene som pleide å delta på «Rom for håp», en fredsamling i Moss kirke hver fredag formiddag, plutselig forsvant. Årsaken var at de hadde startet på norskkurs gjennom Moss voksenopplæring, og da hadde de ikke lenger anledning til å komme til kirken.

Frivillig ildsjel og tidligere rektor Randi Gran Tørring, syntes det var svært trist da det var i kirken de kunne få opptrening i å lære seg å bruke språket. Hun kom derfor på ideen om å opprette språk kafé i forlengelsen av fredssamlingen. Daglig leder i Moss menighet Tor Sørby, tente på ideen og gav grønt lys. Det samme gjorde Moss voksenopplæring som nå stiller opp med to lærere og elever.

Hvor mange som kommer fra gang til gang, varierer. De danner mindre grupper ut ifra hvem og hvor mange som kommer og så går praten. Fokuset er språktrening og ikke grammatikk. Vi ønsker å lære de å bruke språket og den norske oppbygningen av språket gjennom å praktisere bruken av det, sier Tørring.

Språkvertene har samling en gang i halvåret hvor de deler råd og tips med hverandre. Utover det er det ingen opplæring av vertene i forkant. Flere av de er imidlertid utdannet lærere fra før av.

Språk kafeen har nå blitt en del av introduksjonsprogrammet til Moss kommune, og det er veldig gøy. Menigheten mottar ingen økonomisk støtte fra kommunen. Kafeen drives helt og holdent av frivillige ildsjeler.

Det er god stemning og mange smil i kirken denne dagen når vi er på besøk. Det er liten tvil om at de ukrainske flyktningene føler seg godt ivaretatt og er takknemlige for denne møteplassen som gir ekstra drahjelp til å lære seg norsk. Et godt tiltak som vil kunne bidra til å gjøre det enklere for dem å kommunisere og navigere i et nytt og fremmed land.