Stem i kirkevalget!

Er du ett av 3,5 millioner medlemmer i Den norske kirke? Da er din stemme viktig i kirkevalget. Det foregår samtidig med kommunevalget. Alle medlemmer over 15 år har stemmerett. Uansett hvor ofte du er i kirken.

Stem i kirkevalget!

Som medlem bidrar du til fellesskap, glede, livsmestring og mening for deg selv og andre, for eksempel gjennom dåp, bryllup, babysang, barne- og ungdomsaktiviteter, kor og konserter.

Du bidrar også til å ta vare på vår felles kulturarv, i form av kirkebygg og tradisjoner, og du er med på å støtte kirkens sosiale arbeid for mennesker i sårbarhet, ensomhet og sorg.

Ved å stemme bidrar du til at kirken er en demokratisk folkekirke.

Hvem velges i Kirkevalget?
Kirkevalget er todelt slik som kommune- og fylkesvalget.

Du stemmer lokalt ved å stemme på medlemmer til menighetsrådet der du bor. Menighetsrådets hovedoppgave er å utvikle menighetens arbeid i lokalsamfunnet. Rådet bestemmer blant annet hva lokalkirken skal gjøre av sosialt arbeid (diakoni), kulturarrangementer, gudstjenester og kirkens tilbud til barn og unge i soknet. Finn informasjon om kandidatene til ditt menighetsråd på www.kirkevalg.no

Du stemmer regionalt og nasjonalt ved å stemme på medlemmer til bispedømmerådet og Kirkemøtet. Det er ett valg. Bispedømmerådet er det regionale styringsleddet i Østfold og Akershus- øst. Rådet jobber strategisk med å samle og formidle kunnskap om utvikling i menighetene, drive utviklingsprosjekter og fremme samarbeid mellom menigheter i Borg. Det er elleve bispedømmer i Norge. Se de fire listene som stiller til valg og les mer om kandidatene på www.kirkevalg.no. du kan se kort informasjon om listene og kandidatene i vedlegget nederst i artikkelen.

Kirkemøtet er Den norske kirkes øverste organ og består av alle medlemmene i bispedømmerådene, sammen med lederen av samisk kirkeråd. Kirkemøtet vedtar planer og strategier for kirkemusikk, sosialt arbeid (diakoni), miljøarbeid, kirkens kulturminner og kulturarv, ordninger for gudstjenester og organisering av kirken.

Hvordan stemmer du i kirkevalget?
Du stemmer samtidig som du stemmer i kommunestyre- og fylkestingsvalget. Kirkevalget skjer i et lokale rett i nærheten av kommunevalget. Eller du kan forhåndsstemme fra 10. august til 6. september.

Enkelt å forhåndstemme digitalt
Du kan forhåndsstemme når og hvor du vil på nett fra 10.august til og med 6.september 2023. Stem ved å gå inn på www.kirkevalget.no. Husk at det er hemmelig valg!

Den norske kirke på 1-2-3
Den norske kirke er Norges folkekirke med 3,5 millioner medlemmer. Med åtti tusen frivillige, 8000 ansatte og 1600 kirkebygg er kirken til stede i hele landet for å skape mer himmel på jord.