Jeg har en drøm

"I have a dream" var det en viss Martin som sa, og nå sier jeg Kateket Runar det samme. Jeg har en drøm!  Jeg sitter i biskopens ressursgruppe for satsing på ungdomsdiakoni og nå har jeg fått en utmerket ide som jeg håper vi skal klare å få realisert ett eller annet sted i «Nedre Glomma regionen».

Jeg har en drøm

Tekst: Runar Godø, kateket i Moss.

Jeg var i fjor på en studietur til København og besøkte der en fantastisk flott kirke, nemlig U – Kirke på Vesterbro. U – Kirke er en ungdomskirke som ble skapt rett og slett fordi de hadde for mange kirker i det samme geografiske området av København. Det er faktisk slik at man omtrent kan stå på trappen til denne gamle Getsemane kirke som den het før, og kaste stein bort på nabokirken. Av denne grunn ville man legge ned den ene kirken som menighetskirke, og for å gjøre en lang historie kort så endte det med at Den danske folkekirke bestemte seg for å gjøre Getsemane kirken om til en ren ungdomskirke. Ungdommene «fikk» derfor kirken og man har innredet den på nytt ved å hive ut en del benker, sette inn møbler med hjul på. Bruke en kirkebenk som bakdel til miksepult, en til bardisk og ikke minst fått inn lyd og lysanlegg. I tillegg er galleriet gjort om til kontorer, backstage område og ikke minst til et «Tøjbibliotek» som de sier på dansk eller en «lånesentral/byttesentral for brukte klær» som vi kanskje ville kalt det. U Kirke har så fått ansatt en prest og en diakonimedarbeider i tillegg til at en av prestene i nabomenigheten også har deler av sin stilling i U – Kirke. Likevel er det pr i dag ikke gudstjenester i U – Kirke men de har andre arrangementer som «fellesspisning», Studieværelse, konserter og festivaler, temakvelder og lignende. For de som er interessert kan jeg anbefale å følge U – Kirke på facebook for å se litt mer om hvordan de driver. Ikke alle ideene skal eller bør kopieres direkte fra U – Kirke til oss her i Borg. Kanskje er for eksempel ikke tiden helt inne til å selge fadøl i baren på vår U – Kirke?

Uansett tenker jeg det ville vært spennende å få til noe lignende her hos oss. En annen ting som er et veldig viktig prinsipp for U – Kirke det er at ingenting skjer uten at det er de unge selv / medlemmene og de frivillige som står bak arrangementene. Det er med andre ord ingenting som er rent ansattstyrt, og de ansatte er der som ressurspersoner for de unge. Et eksempel på dette fikk jeg selv en gang nå før jul da jeg så på facebook at de måtte avlyse en konsert, ikke pga artist som var syk, men av mangel på noen av de andre sentrale frivillige som var blitt syke. Jeg tenker det er veldig stilig at de i København har fått en gammel kirke til dette bruket. Så er det ikke sikkert at vi her i Borg har en kirke «til overs» samtidig som den er så sentralt og strategisk godt plassert som det U – Kirke er. Mulig vi må se oss om etter et lokale som likevel kan fungere godt selv om det kanskje ikke har vært en sognekirke tidligere.

Borg bispedømme har fått til mye, vi har en flytende kirke som kan farte rundt på sin helt egne måte og med sitt helt egne og spesielle oppdrag. Nå er det på tide at vi i Borg også viser at vi med vår helt egne ungdomsbiskop også kan få til å lage vår egen versjon av U – Kirke Borg!!

Blir du med på laget?