Ungdomskjelleren i Lillestrøm

Lillestrøm kirke ligger sentralt til i bybildet, og prosjektet med kirkekjelleren, er å omgjøre det 140m2 store uutnyttede kjellerarealet til oppholdsrom for å skape et rusfritt, trygt værested for ungdom. Bydiakon og prosjektleder Vera Wollbakk, forteller at de har lagt en realistisk plan for framdriften, og regner med åpning av ungdomskjelleren i slutten av august 2024.

Ungdomskjelleren i Lillestrøm

Manko på «hengesteder»

Lillestrøm kommune opplever sterk vekst, med nybygging av leiligheter og utvidelse av campus for høyere utdanning. Det er stor tilflytting av barn, unge og voksne.  For å få mer kunnskap om hvordan kirken kan utforme sitt arbeid, hadde vi et samarbeid med KFUK/KFUM som utførte en kartlegging kalt «Ung virkelighet i Lillestrøm-behovs og mulighetsanalyse».  Analysen sammenfaller med HKH (hurtig, kartlegging, handling) gjennomført av Lillestrøm kommune nå i 2023. Begge kartlegginger peker på et stort behov blant barn- og unge for «hengesteder» i Lillestrøm by, og vi som menighet ønsker å kunne møte dette behovet, sier hun.

Vera forteller om hvordan arbeidet gradvis har gått framover. Hun nevner drenering, anleggelse av rullestolnedgang og skifte av vinduer. Det er stor goodwill fra Lillestrømsamfunnet legger hun til, og også ansatte som kan organisere og gjennomføre ungdomstilbud når vi blir ferdige. I skrivende stund er betongarbeiderne i ferd med å åpne opp i kjelleren, og hun foreller om at det er søkt om ressurser til drift, og dette er kommet fra både BUFDIR og Lillestrøm kommune. Vi har kommet langt på kort tid denne høsten, sier Vera, og gleder seg over farten i prosjektet.

Møteplasser og fellesskap forebygger

Biskopen i Borg Kari Mangrud Alvsvåg, har tidlig i sin tjeneste definert ungdom som et viktig satsingsområde, og både biskop Kari og leder av bispedømmerådet Karin-Elin Berg, skriver om dette i bispedømmets årsrapport 2022. De peker på at det skjer en forflytning av arbeid for barn- og unge fra gudstjenester på søndag til møteplasser på hverdag. Samtidig peker de på at det å skape møteplasser og gode fellesskap, forebygger utenforskap og ensomhet. Bispedømmerådets plan for samfunn og diakoni satser videre på ungdomsdiakoni fram mot 2026. Lillestrøm menighet er en av mange menigheter som jobber svært målrettet med barn- og unge. Biskopens godkjenning av fellesrådets søknad om ombygging av kjelleren var derfor viktig å få på plass for å komme videre med prosjektet. Avd. leder for bygg og anlegg i Lillestrøm kirkelige fellesråd, Harald Ringstad, forteller entusiastisk at ungdomssenteret nå begynner å ta form, og uttrykker at dette er veldig gøy.

Vi kan legge til at planene for ombygging viser konkret i handling, Lillestrøm menighet sin diakonale satsing for unge, og hvordan man med dette prosjektet søker å bidra til å styrke den psykiske helsen og redusere ensomhet blant ungdom.  Vi ønsker både menigheten, fellesrådet og alle gode samarbeidspartnere lykke til videre med ungdomskjelleren. Dette tror vi kommer til å bli en god møteplass, og som vil legge til rette for å kunne skape gode fellesskap framover.