Visitas i Ås, Kroer og Nordby - med grønt preg

Denne uken er det bispevisitas i Ås, Kroer og Nordby. I tillegg til det tradisjonelle innholdet kommer denne visitasen til å ha et særlig fokus på kirke, klima og miljø.

Visitas i Ås, Kroer og Nordby - med grønt preg

Forrige visitas i Ås, Kroer og Nordby var i 2008 med biskop Helga Haugland Byfuglien. Siden den gang har medlemstallet sunket fra 71,9 % av befolkningen til 64,7 % i dag. Dette kommer til å bli tema på flere av samtalene under visitasen, blant annet knyttet opp til hvilke tiltak som må til for å øke oppslutningen om dåp.

I tillegg til møter med ansatte, menighetsråd, fellesråd og kommuneledelse skal biskopen blant annet møte skoleledelsen i Ås, ledelsen på Bjørnebekk Asylmottak og Vinterbrosenteret.

Denne visitasen får også et særlig grønt preg: Det blir arbeidslunsj med ledelsen på Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU) i Ås, der kirkens klimamelding er ett av temaene som skal drøftes. Torsdag kveld inviterer Grønt utvalg i Ås menighet til folkemøte om miljø i samarbeid med Changemaker og NMBU på Vitenparken. Og søndag feires visitasgudstjenesten som Missa Campesina - en nicaraguansk bondmesse!

Her er de åpne programpostene som du er hjertelig velkommen til å delta på:

Tirsdag 5.mai:

09.00: Nattverdgudstjeneste i Nordby kirke.

18.30: Kulturkveld i Ås arbeidskirke med fokeus på kultur og kirke.

Onsdag 6.mai:

08.45: Morgenbønn i Ås kirke.

Torsdag 7.mai:

09.00: Morgenbønn i Kroer kirke.

18.30: Miljøkveld på NMBU i Vitenparken.

Søndag 10.mai:

11.00: Visitasgudstjeneste i Ås kirke med påfølgende kirkekaffe med visitasforedrag i arbeidskirken.

Du kan følge visitasen på våre Facebooksider. Trykk" Lik" på "Den norske kirke i Borg".

Fullstendig program for visitasen finner du nederst på siden.