Framgangsmåte for å bli inkluderende menighet

Menighetene fatter vedtak i menighetsrådet om at de vil jobbe for å bli en inkluderende menighet og registrerer seg i skjemaet på denne siden. Se prosedyren skritt for skritt her.

Framgangsmåte for å bli inkluderende menighet

Prosedyre for å bli godkjent som «inkluderende menighet» er:

1. Menigheten registrerer seg i skjemaet på denne siden. Etter registering vil menigheten bli kontaktet med tilbud om oppfølging og veiledning. Om menigheten vil gå rett til punkt 2 er det helt greit.

2. Det dokumenteres at menighetsrådet har gjort vedtak på at menigheten skal jobbe for å være  en inkluderende menighet, ut i fra «VI VIL» - punktene i veiviseren. Samtidig registres «VI KAN» - punkter som menighetsrådet vil jobbe med.  Menighetsrådet  forplikter seg til å sette opp en ansvarlig person på hvert av «VI VIL» - og VI KAN» - punktene. Dokumentasjonen skjer i eget questbackskjema.

3. Menigheten får tilsendt et diplom og en logo som bekrefter at menigheten arbeider for å være en inkluderende menighet. Logoen kan brukes i program, brosjyrer og menighetsblad.

4. Menighetsrådet forplikter seg til å lage en årlig statusrapport for inkluderingsarbeidet. Denne legges digitalt inn i questbackskjema på bispedømmets nettside. Rapporten tas inn i menighetens årsberetningen.  En av menighetsrådets medlemmer får ansvaret for oppfølging og rapportering.

5.Registreringen gjør du veldig enkel i skjemaet på denne siden.

Vi har også laget et elektronisk skjema som du både kan bruke til å registrere hva menigheten din har tenkt å gjøre og hvem som skal gjøre det, og som rapporteringsskjema til bruk i rapporteringsarbeidet.

En kopi av det du registrerer får du tilsendt på epost når du leverer skjemaet, og kan brukes i deres lokale arbeid og rapporter. Her finner du skjemaet.

På bispedømmets nett side vil det være en oppdatert liste over hvilke menigheter som er registrert som Inkluderende menighet. Ved visitas vil også en statusrapport om menighetens inkluderingsarbeid bli etterspurt.