Støttesystemer og betalingsløsninger

Det finnes ulike datasystemer som bidrar til at menigheten får en enklere oversikt over giverne sine og hva de gir. Dette er systemer som også enkelt gir mulighet for å opprette og forvalte avtalegiro. Noen av systemene gir også mulighet for å kunne signere en avtalegiro avtale direkte på web siden med bruk av Bank ID.

Det er svært viktig at menigheten har administrative rutiner som er effektive og som skaper troverdighet. Det anbefales å benytte seg av støttesystemer som holde god oversikt over giverne. Når man skal velge et slikt støttesystem kan det være smart å se til hva andre menigheter i prostiet har valgt. Det er alltid enklere å spørre en kollega om råd og veiledning enn å ringe supporttelefon.

Slike systemer finner du mer informasjon om her

www.solidus.no

www.profundo.no

Betalingsløsninger

Vi må bruke de metoder som er gangbare i dag – folk har ikke lenger kontanter. Norge ligger langt foran andre land i å bruke andre betalingsmidler enn kontanter. I Danmark utgjør kontanter 23% av den totale pengebruken, mens i Norge ligger prosenten på 11%. I snitt utgjør bruk av kontanter som betalingsmiddel i EU på hele 79%. Så her leder Norge an. Dette betyr at vi må legge til rette slik at folk kan bruke Vipps eller andre digitale systemer for å gi kollekt eller både kollekt og faste gaver. Strex collect er en løsning hvor man kan gi en gave (som belastes mobilregningen), men hvor man også kan melde seg som fast giver. Puzzel leverer løsninger hvor man både kan gi engangsgaver samt melde seg som faste givere, hvor betalingen skjer enten via vipps, mobilregningen eller et betalingskort. De to siste løsningene gir mulighet til videre oppfølging via SMS.

Du kan lese mer om dette her:

www.vipps.no

www.puzzel.com