For menighetsblader

Her finner dere tips til menighetsbladet, tekster og bilder til fritt bruk. Husk å ta en sitatsjekk dersom dere endrer sitater. Se nederst på siden for filene. Her finner du også oversikt over menighetsblader i Borg.

For menighetsblader

I forbindelse med kåringen av Årets menighetsblad utviklet juryen som besto av Hans Erik Matre, Erling Omvik, biskop Atle Sommerfeldt og Karianne Hjørnevik Nes kriterier for et godt menighetsblad:

• Det viktigste: At menighetsbladet på en god måte speiler menighetens aktiviteter og har tydelig lokal forankring.
  • Menighetsbladet fremhever kirken i lokalsamfunnet eller lokalsamfunnet i kirken.
  • Bladet har en god mix – en blanding av reportasjer, artikler og småstoff (notiser).
  • Innholdet er attraktivt presentert og har en god lay out.
  • Innholdet er godt skrevet og skjemmes ikke av trykkfeil og dårlig språk.
  • God bildekvalitet vil bli vektlagt.
  • Det vil også bli tillagt vekt om menighetsbladet klarer å formidle kristentroens innhold på en journalistisk interessant måte.
  • Menighetsbladet brukes aktivt til kommunikasjon med medlemmene.

Juryen var imponert over mengden og kvaliteten på menighetsbladene i Borg i sin gjennomgang av 38 menighetsblader. Etter gjennomgangen kom de fram til tre generelle tips:

• Bli mer framoverskuende, det gjør bladet mye mer levende og det lever lengre.
  • Billedtekster og innslag om mennesker er viktige kvaliteter, bruk tid på det.

---------------------------------------------

På intranettet Kirkebakken: intranett.kirken.no og www.ressursbanken.no finnes mye materiell som kan være interessant for menighetsbladene.

Bilder av bispedømmerådets medlemmer finner du her.

Rettigheter til salmer og dikt er regulert i avtaler mellom fellesrådene og Kopinor. Se vedlegg side 14 i ofte stilte spørsmål og se KA-RUNDSKRIV 06/12  10.08.2012 (KAs sentralavtale med Kopinor om kopiering i Den norske kirke) http://www.ka.no/sak/article/1155991.  Undersøk hva ditt fellesråd har gjort avtale om. Når det gjelder bilder må hver enkelt redaktør sørge for at rettighetsspørsmål er avklart for hvert enkelt bilde man bruker. Her finnes det også gratis bildetjenester eller bildetjenester hvor man får gode bilder til en billig penge, som f.eks. freephoto.com eller istock.com.

Jeg fyller på med artikler om andre tema når jeg får dem- bare å sende meg på epost!