Borg Ungdomsråd

Ungdomsrådet i Borg bispedømme har en rådgivende funksjon overfor Borg biskop og bispedømmerådet. Nytt ungdomsråd blir valgt på ungdomstinget som arrangeres en gang i året.

Bak f.v.: Sigurd Thomassen (Øvre Rælingen), Tobias Holt Brodersen (Sørum), Ethan Vatvedt (Idd), Olav Solberg Mossige (Rælingen) Foran f.v.: Milja Brun (Rælingen), Sanna Løland (Øvre Rælingen), Tiril Solberg Mossige (Rælingen) og Aurora Strand Botnermyr (Rygge og Ekholt)

Det nye rådet fra 2024 består av:  Sigurd Thomassen (Øvre Rælingen), Tobias Holt Brodersen (Sørum), Ethan Vatvedt (Idd), Olav Solberg Mossige (Rælingen) Foran f.v.: Milja Brun (Rælingen), Sanna Løland (Øvre Rælingen), Tiril Solberg Mossige (Rælingen) og Aurora Strand Botnermyr (Rygge og Ekholt)

Hva gjør ungdomsrådet?

• Følge opp saker som Ungdomstinget har behandlet
  • Være rådgivende organ og fremme saker for Borg biskop og bispedømme
  • Planlegge og gjennomføre Ungdomstinget
  • Har ansvaret for planlegging av sakspapirer til Ungdomstinget
  • Samarbeider med barne- og ungdomsorganisasjoner i Borg
  • Planlegger og deltar i sosiale arrangment for ungdom i Borg

Ungdomsrådet blir valgt for ett år av gangen, av delegatene på Ungdomstinget. Ungdomsrådet har jevnlige møter gjennom hele året, og deltar minst en gang i året på et bispedømmerådsmøte. Fra Ungdomsrådet velges det to delegater  som sendes til Ungdommens Kirkemøte.

Hva er ungdomstinget?
Ungdomstinget arrangeres én gang i året og alle menigheter kan sende to delegater mellom 15 og 30 år, mens organisasjoner kan sende et delegat. Alle delegater har talerett og stemmerett. Ungdomstinget diskuterer og vedtar saker som på forhånd er valgt ut av ungdomsrådet, men det er åpent for å ta opp egne saker man er engasjert av om dette blir meldt inn i god tid på forhånd. Ungdomstinget varer i 3 dager og består foruten møtevirksomhet av mye sosialt liv og mye leker, og gode kvelds-samlinger på kveldene som gir tid til bønn og ettertanke.

Vil du vite mer om Ungdomsrådet eller ungdomstinget? Sjekk ut siden «Borg Ungdomsråd» på facebook.