- Det beste med jobben min er å være med på noe meningsfylt

Kirka er en veldig fin arbeidsplass, sier Mirjam Håland Igland, kapellan i Ulsteinvik.

Kapellan i Ulstein, Mirjam Håland Igland. Foto: Privat

Mirjam Håland Igland har vært kapellan i Ulsteinvik siden 2021. Stillingen her er den første tjenesten hun har som utdannet prest. Vi spurte Mirjam om veien hun tok for å bli kapellan, og hva hun synes om det å jobbe i kirken.

Hva er arbeidsoppgavene til en kapellan - hvordan ser en arbeidsuke ut?

- Arbeidsoppgavene til en kapellan er blant annet å lede gudstjenester, være med i konfirmantarbeid og noe annet barne- og ungdomsarbeid, ha begravelser og vielser, besøke sykehjem. En del av arbeidstiden går til å forberede ting som skal skje, gjøre klar konfirmantundervisning, skrive preken/andakt, samarbeide med andre ansatte og frivillige i møter og på kontoret. Arbeidsukene varierer veldig.

Hvordan endte du opp som kapellan - hva var utdanningsløpet?

- Jeg vurderte andre yrker, men da jeg gikk på folkehøyskole landet jeg mer og mer på at jeg ville studere teologi. Jeg kjente folk som var prester, og synes det virka som en veldig fin jobb.

- Så begynte jeg på MF vitenskapelige høyskole på profesjonsstudiet i teologi. Jeg gikk UKT-retningen først, da fikk jeg være i praksis over to år i Nordberg kirke mens jeg studerte, og det var veldig lærerikt. Teologistudiet er veldig variert, med blant annet bibelfag og teologi, sjelesorg og ledelse, kirkehistorie og forkynnelse. Mye spennende!

Hva er det beste med jobben din?

- Det beste med jobben min er å være med på noe meningsfylt, og formidle håp og tro. Jeg får være vitne til sterke øyeblikk på gudstjeneste og andre ting som skjer. Man får også møtt så mange forskjellige mennesker i ulike livssituasjoner!

Jeg får brukt mange ulike sider av meg selv i det vi gjør, det er rom for å være kreativ.

Jeg liker også veldig godt at det er en fleksibel jobb, der jeg styrer min egen arbeidshverdag litt. Det blir ofte jobb søndager, men da er det veldig deilig med mandagsfri. Og jeg jobber med en kjempefin gjeng, og mange engasjerte frivillige!

Har du et råd til unge som vurderer en yrkesfremtid i kirken?

- Hvis du vurderer en yrkesfremtid i kirken, så spør i en menighet om du kan få hjelpe til med noe! Kanskje trenger de hjelp i konfirmantarbeid/trosopplæring, eller kanskje du kan være med som medliturg på en gudstjeneste for å prøve deg litt?

Jeg har vokst inn i min rolle som prest, og vokser fortsatt (forhåpentligvis hele arbeidslivet). Det tok litt tid å bli trygg i yrket, i starten var jeg ofte veldig nervøs f.eks kvelden før en gudstjeneste eller før en begravelse. Jeg kan fortsatt være spent, og det tror jeg er bra, men nå slapper jeg mye mer av.

Kirka er en veldig fin arbeidsplass, det trosfellesskapet vi legger til rette for betyr veldig mye for mange. Det er stort å være med på, sier kapellan Håland Igland.

Foto: Privat