Nordkalotten kirkelige nettverk er etablert

Hva betyr det for samfunnet og for kirkene at grensen mot Russland stenges og at langvarige samarbeid med russiske kolleger og trossøsken opphører eller legges på is?

Nordkalotten kirkelige nettverk er etablert

Det var spørsmålet som ble diskutert under et seminar i Torneå, ved grensen mellom Finland og Sverige. Seminarets tema var ”På grensen, seminar om det kirkelige samarbeidets framtidsutsikter i Barentsregionen”, og ble invitert til av det finske utenriksdepartementet sammen med Uleåborg bispedømme i den Evangelisk-lutherske kirken. Finland er for tiden ordførerland for det Euro-arktiske Barentssamarbeidet.

På seminaret deltok blant andre representanter for det mellomstatlige Barentssekretariatet, fylkeskommuner, kommuner og menigheter i grensebygdene og biskoper fra bispedømmer som samarbeider innenfor rammen av Samarbeidsrådet for kristne kirker i Barentsregionen (SKKB). SKKB består av de nordligste av de lutherske kirkene i Norge, Sverige og Finland (Nord-Hålogaland, Sør-Hålogaland, Luleå og Uleåborg), Uleåborg bispedømme i Finlands ortodokse kirke samt tre bispedømmer i den Russisk ortodokse kirken (Murmansk, Arkhangelsk og Petrozavodsk) og den Ingermanlandske lutherske kirken i Russland. Behovet for å samtale om den nye situasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina var stort.

Finlands forsknings- og kulturminister la vekt på hvor viktig kirkenes arbeid i regionen er, både for enkeltmennesket og for samfunnet. Kirkene skaper tillitsfulle relasjoner, verner menneskeverdet og gir håp om fred og rettferdighet. Seminaret tok også opp koblingen mellom økumeniske kirkelige relasjoner og religionsfrihet samt hvordan grensetvister mellom og innad i de nordiske landene og Russland gjennom historien har påvirket samene og ulike språklige og kulturelle minoritetsgrupper.

Dagen etter seminaret, den 15 september, møttes delegasjoner fra de nordiske medlemsbispedømmer i SKKB for å samråde seg om hvordan samarbeidet skal bedrives framover. Direkte etter Russlands invasjon besluttet de nordiske biskopene å fryse sine kontakter med Russlands ortodokse kirke og legge SKKB i bero. Dette forlenges fram till 2024, når en utredning av situasjonen skal gjøres og et ny beslutning tas. Foreløpig samhandler alle medlemsbispedømmene utenom de russiske under navnet Nordkalotten kirkelige nettverk.

Nettverket vil arbeide med blant annet
         ⁃        utveksling innen menighetsliv, kultur og teologi
         ⁃        samfunnsanalyse med fokus på liv og samhold i nord
         ⁃        urfolksspørsmål, minoriteter og flerspråklighet