Samiske kirkedager 2022 - Den samiske åndelige arven må fram i lyset!

Samiske kirkedager arrangeres i år 5.-7. august, i Inari på finsk side av Sápmi. Det er ventet gjester fra det hele det samiske området, og programmet er like bredt som det før har vært. Temaet i år er Hellig ild.

Samiske kirkedager 2022 - Den samiske åndelige arven må fram i lyset!

Samiske kirkedager starter fredag i denne uka. Arrangørene på finsk side av Sápmi er i gang med forberedelsene.

I det hvite teltet vil det bli servert mat, mens de store arrangementene skjer i lavvoene. Det samiske kultursenteret Sajos er også på et bilde.

Inari -forberedelser1.pngInari-forberedelsere4.png

Inari -forberedelser2.pngInari-forberedelser3.png

Skjermdump Instagram: @samigirkobeaivvit

Fra Samisk kirkeråd reiser både rådsmedlemmer og sekretariat, og flere bispedømmer er også representert med biskoper og ansatte.

Leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira har store forventninger til årets samiske kirkedager

- Vår egen åndelige arv må fram i lyset, og jeg gleder meg over at dette er et tema på årets samiske kirkedager, sier leder av Samisk kirkeråd i Den norske kirke, Sara Ellen Anne Eira.

Arbeid med sannhet- og forsoning er et overordnet tema som er viktig for kirkene i det samiske områdene i framtida. Samers tro er viktig å få fram i et slikt perspektiv.

- Her vi jeg trekke fram at det skal være foredrag om kristendom og om tro blant mennesker i nord, der velsignelsestradisjoner og hvordan daglig utøvelse av kristen tro kan sees på. Det skal også være en workshop om hvordan samiske salmer kan bevares og utvikles ut fra et samisk utgangspunkt, forteller Eira. Ofte har en del tradisjoner blitt demonisert som noe hedensk, men dette mener Eira må sees på nytt.

Sara Ellen Anne Eira er også tydelig på at dette er en viktig arena for unge:

- Det er laget et eget, og et godt program for de unge. Dette er viktig for unge samers identitet. både som samer og tilhørige til kristen tro.

Samiske kirkedager arrangeres hvert fjerde år, det er på grunn av koronasituasjonen fem år siden dagene sist ble arrangert i Arvidsjaur på Svensk side av Sápmi. Den gang var temaet Hellig vann, mens temaet i Mo i Rana i 2013 var Hellig jord.  I år arrangeres dagene av Evangelisk-lutherske kyrkan i Finland. Stedet er Inari i Nord-Finland.

Samiske kirkedager er både en møteplass for samer og andre som har interesse for samisk kirkeliv. Dette er også et møtested der samiske kirkepolitikere og kirkelige ansatte får mulighet til å samtale om felles utfordringer og framtida for samisk kirke- og menighetsliv.

Sosiale medier:

Instagram: @samigirkobeaivvit - https://www.instagram.com/samigirkobeaivvit/

Facebook: Sámi girkobeaivvit - Samiske kirkedager

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)