Bispedømmerådet 2024-2027

Bispedømmerådet skal ha sin oppmerksomhet rettet mot alt som kan gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i menighetene, og det skal fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og andre lokale arbeidsgrupper innen bispedømmet. Bispedømmerådet fordeler statlig tilskudd til særskilte stillinger innen kirkelig undervisning og diakoni, etter nærmere regler gitt av departementet.

Bilde fra første bispedømmeråd 4. desember 2023: Fra venstre: Geir Jørgen Bekkevold (Åpen folkekirke, Skien), Terje Damman (Åpen folkekirke, Mandal), Håkon Kolstad Varhaug (Bønnelista, Holum), Emma Li Hu Humlegård (1. vara Åpen folkekirke, Porsgrunn), Per Gunnar Pedersen (leke tilsattes representant, Kristiansand), Kathrine Tallaksen Skjerdal (prestenes representant, Høvåg), Erik Lunde (Nominasjonskomiteens liste, Kristiansand), Andreas Holm (Frimodig kirke, Grimstad), Tore Thomassen (Nominasjonskomiteens liste, Birkeland) og biskop Stein Reinertsen. Stine Beate Ljostad, fra Åpen folkekirke og Vinje hadde forfall og var ikke til stede.

Bispedømmerådet 2024 - 2027 består av:

Fra Åpen folkekirkes liste:

Terje Damman, Mandal
Stine Beate Ljostad, Vinje
Geir Jørgen Bekkevold, Skien

Emma Li Hu Humlegård, 1. vara
Odd-Inge Rønning Uleberg, 2. vara
Kristen Bjormyr, 3. vara
Ragnhild Filippa Sirnes Kydland, 4. vara

Fra Nominasjonskomitéens liste:

Tore Thomassen, Birkeland
Erik Lunde, Kristiansand (leder)

Vidar Øvland, 1. vara
Markus Westermoen, 2. vara
Anne Hansen Vartdal, 3. vara

Fra Bønnelista

Håkon Kolstad Varhaug, Holum

Martin Birkedal, 1. vara
Oskar Langevei Mæland, 2. vara

Fra Frimodig kirke

Andreas Holm, Grimstad

Narve Henry Furnes, 1. vara
Åse Linn Vålandsmyr Holen, 2. vara

I tillegg til dette består bispedømmerådet av:

Kathrine Tallaksen Skjerdal, Lillesand, Innvalgt prest

Per Gunnar Pedersen, Kristiansand, Innvalgt lek kirkelig tilsatt

Stein Reinertsen, Kristiansand, biskop

Bispedømmerådets oppgaver

Bispedømmerådet hovedfokus er å vekke og nære det kristelige liv i menighetenene. Derfor er det en viktig oppgavene å fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og andre lokale arbeidsgrupper innen bispedømmet.

Bispedømmerådet vedtar strategi og visjon for bispedømmet. For inneværende periode har bispedømmerådet vedtatt visjonsdokumentet for Den norkse kirke som sin visjon. Du kan lese mer om den her.

Et av bispedømmerådenes viktige oppgaver er tilsetting av proster, prester og ansatte på bispedømmekontoret. De har også som oppgave å vedta regnskapet for bispedømmet.

Både biskop og bispedømmeråd leverer sine svar på høringer i tema som angår kirkens regelverk, eller der kirken kan bidra med etiske eller moralske innspill.

Rådet fordeler statlig tilskudd til særskilte stillinger innen kirkelig undervisning og diakoni etter nærmere regler gitt av departementet.