Nord-Hålogaland bispedømmes Ungdomsråd

Nord-Hålogaland bispedømmes Ungdomsråd er et rådgivende organ til Bispedømmerådet. Det vil si at vi gjerne tar del i saker som omhandler ungdom i vårt bispedømme. I tillegg til dette er vi arrangør av det årlige Ungdomstinget i Nord-Hålogaland, et viktig møtepunkt og inspirasjonssted for unge i alderen 15-30 år.

Bak fra venstre: Haakon Helling, Martin Rimstad, Viktor Mathias Tandberg, Sandra Hurthi. Foran fra venstre: Májjá Angelica Guttorm, Malin Sæterbakken, Fredrik Berger (leder), Amalie Nordgård Thomassen (nestleder), Kristina Rimstad, Christoffer Fosshaug. Foto: Rodmire Larsen.

Ungdomsrådet består av faste medlemmer som velges for to år av gangen, på den måten sikrer vi at det blir kontinuitet i rådet. I tillegg har vi en samisk representant som velges for to år, og tre varaer som velges for ett år.

Medlemmene i ungdomsrådet velges av delegatene på Ungdomstinget. Ungdomsrådet har jevnlige møter gjennom hele året, og deltar minst en gang i året på et bispedømmerådsmøte.

Fra Ungdomsrådet velges det to delegater som sendes til Ungdommens Kirkemøte. Du kan lese mer om dette i mandat for ungdomsrådet lengre ned på denne siden.

Har du spørsmål til ungdomsrådet kan du kontakte vår ungdomsrådgiver.

Følg oss gjerne på instagram.

Hva gjør ungdomsrådet?

• Følge opp saker som Ungdomstinget har behandlet
  • Være rådgivende organ og fremme saker for biskopen og bispedømmet.
  • Planlegger og gjennomfører Ungdomstinget.
  • Vi fremmer ungdommens stemme både i vår region men også nasjonalt på ungdommens kirkemøte.
  • Jobber for å styrke kirkens lavterskeltilbud for ungdom i Nord-Hålogaland bispedømme.

Ungdomsrådet sist valgt i november 2023 på Ungdomstinget i Harstad:

Medlem Menighet Prosti Periode
Fredrik Berger Finnsness Senja 2022 - 2024
Amalie Nordgård Thomassen Kroken Domprosti 2023 - 2025
Nestleder
Christoffer Fosshaug Alta Alta 2022 - 2024
Sandra Hurthi  Båtsfjord  Varanger

2022 - 2024

Viktor Mathias Tandberg Hammerfest  Hammerfest

Kristina Rimstad Harstad Trondenes

Májjá Angelica Guttorm Karasjok Indre Finnmark

Samisk representant

Martin Rimstad Harstad Trondenes

2023 - 2024
1. Varamedlem

Haakon Helling Sørreisa Senja 2023 - 2024
2. Varamedlem
Malin Sæterbakken Kirkenes Varanger 2023 - 2024
3. Varamedlem

Nedenfor ligger protokoller fra de siste ungdomstingene i bispedømmet (med unntak av 2020 - det ble avlyst dette året pga korona).