Nytt ungdomsråd i Nord-Hålogaland

I helgen har det vært ungdomsting! 10-12. november var 22 ungdommer fra menigheter i Nord-Hålogaland samlet på Rivermont ungdomssenter i Skjærstad utenfor Harstad. Det var en herlig gjeng med engasjerte ungdommer som deltok i plenum for å diskutere og fremme ungdomsarbeid i kirken.

Nord-Hålogaland ungdomsråd. Bak fra venstre: Haakon Helling, Martin Rimstad, Viktor M. Tandberg, Sandra Hurthi. Foran fra venstre: Májjá A. Guttorm, Malin Sæterbakken, Fredrik Berger, Amalie N. Thomassen, Kristina Rimstad, Christoffer Fosshaug. Foto: Nord Hålogaland bispedømme.

Ungdomstinget i Nord-Hålogaland er et møtested for unge i kirkene i Nord-Hålogaland. Her får de trening og mulighet til å delta i demokratiske prosesser. På årets ungdomsting ble også det nye ungdomsrådet valgt, som er et rådgivende organ til bispedømmerådet. Ungdomsrådet engasjerer seg i saker som omhandler ungdommer i bispedømmet.

To saker ble lagt frem i årets ungdomsting - kirkens oppdrag i misjonsarbeid og ungdommens opplevelser i møte med kirken. Med grundig komitearbeid ble det til slutt opparbeidet og stemt frem to saksdokumenter som sendes til høring i Nord-Hålogaland bispedømmeråd.

- Det er veldig artig å være med og jobbe med ungdommer - sier biskop Olav Øygard i sin spørretime med ungdommene.

Biskopen fikk spørsmål om alt fra fornorskning og forsoning, til godteri, og til og med spørsmål om råd om kjærlighetsforhold. Det viktigste rådet fra biskop Olav Øygard til årets ungdomsting var da å holde fast til troen på Jesus. Biskopen trakk fram felleskapet i menighet, kunnskap fra bibelen, bønn og nattverd som de fire prinsippene ungdommene må holde fast ved i deres kristne tro.

Leder i Nord-Hålogaland bispedømmeråd Marte Kristine Ims snakket i sitt innlegg om de viktige roller ungdomsrådet spiller i Nord-Hålogaland bispedømme.

- Det som ungdommene tar til bispedømme­rådet blir tatt på alvor. Vi er veldig stolte over at ungdomsrådet har en tydelig innflytelse i Nord-Hålogaland bispedømmeråd- sier Ims.

Ungdomstinget ble avsluttet med gudstjeneste i Trondenes kirke søndag 12. november ved konstituering av det nye Nord-Hålogaland Ungdomsrådet.