Ny bok: "Helt med! - i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne"

Hvordan bygge fellesskap med alle i kirke og samfunn, er hovedspørsmålet i den nye fagboken der spesialprest i Borg bispedømme, Tor Ivar Torgauten, er en av redaktørene. Boken lanseres i september og det blir seminar på MF i oktober.

Velkommen til fagseminar på MF 14.oktober!

Sammen med Torgauten er Sølvi Dahle i Stavanger bispedømme/Diakonistiftelsen Rogaland redaktører for en den nye boken som kommer på Gyldendal Akademisk forlag i september. Bokens tittel er "HELT MED! – i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne". I boka er over 20 fagfolk representert med fagartikler som gir hjelp til å  bygge fellesskap med alle i kirke og samfunn, uavhengig av funksjonsevne.

Bakgrunnen for boka er erfaringen av at få mennesker med utviklingshemning og nedsatt funksjonsevne, deltar i de ordinære fellesskapsarenaer. Kirken og de kristelige organisasjoner er dessverre ikke noen unntak. Boka utfordre både kristne fellesskap og samfunnets fellesskapsarenaer.

I forbindelse med lanseringen av boka inviterer Menighetsfakultetet og Kirkerådet til fagseminar om boka og tema på Menighetsfakultetet onsdag  den 14. oktober.  Flere forfattere fra boka deltar, sammen med flere av lærerne ved MF. Vi håper at noen fra deres enhet kan delta på fagseminaret.  Vi tror det ber behov for å arbeide innad i våre fellesskap på en helt annen måte enn vi har gjort, for å sikre at våre fellesskap i praksis blir for alle.

For mer informasjon, se brosjyren for seminaret nedenfor.