Fantastisk Rockesokkfeiring med HEL-kor Karmøy

– HEL er overskriften på vårt arbeid og vår tilnærming til enkeltmennesker og fellesskap. Vi håper at dette kan bli en bevegelse og retning for oss alle, sa inkluderingsrådgiver Sølvi Dahle til en fullsatt Festiviteten i Haugesund på Verdensdagen for Downs syndrom.

Fra første stund rørte og begeistret HEL-kor Karmøy. Både tårer og jubel satt løst hos de 500 publikummerne.

– Dette er en dag å feire! Det er en dag hvor vi gleder oss over mangfoldet, og over at vi er forskjellige. Vi har på oss forskjellige sokker som et symbol på nettopp det. Men forskjelligheten mellom oss, den ser vi hele tiden. Når vi mennesker får lov til å være den vi er, får også forskjellene mellom oss lov til å blomstre, sa Sølvi Dahle i en appell under konserten den 21. mars.

Dahle er inkluderingsrådgiver i Stavanger bispedømme, med særlig ansvar for Nordfylket. På konserten i Haugesund sang HEL-kor Karmøy med prostidiakon Janne Kristine Eng i spissen, gitarist Frode Alnæs startet opp allsang og bandet Friskis fra Tysvær fikk fram rockefoten. En kveld med høy og god stemning fra start til slutt! Også i St. Petri kirke i Stavanger ble dagen markert med konsert og fellesskap. I jubileumsåret 2025 planlegges det en stor Rockesokk-feiring i Stavanger konserthus.

Den flotte appellen fra Sølvi Dahle kan leses i sin helhet her:

Sølvi
Sølvi Dahle fortalte om HEL-arbeidet til en fullsatt sal.

Tusen takk til HEL-koret og alle gode korvenner og hjelpere som legger til rette for en fantastisk flott feiring her i Festiviteten. Dette er en viktig markering av en viktig dag!

I desember 2011 erklærte generalforsamlingen i FN at 21. mars skulle være Verdensdagen for Downs syndrom.  Den første internasjonale Downs syndrom-dagen ble holdt 21. mars 2006. Her på Haugalandet har vi hatt en felles feiring siden 2013 med unntak av pandemiårene.

Mennesker som har Downs syndrom bor i alle land over hele verden, og derfor er dette en dag som markeres globalt med feiring – og med en rekke arrangementer. 21. mars ble valgt fordi mennesker med Downs syndrom har et ekstra tillegg på kromosompar 21.

Frode Alnæs
Frode Alnæs sammen med kveldens band.

At akkurat denne dagen også er dagen etter vårjevndøgn, synes vi passer godt. Våren kommer med varme og  lysere tider. Vi gleder oss over livet med all sin mangfoldighet og gleder! Nytt liv og nye muligheter.

I kirkens inkluderingsarbeid har vi en visjon vi jobber etter. Det er et enkelt ord som sammen med andre ord gir oss en retning vi ønsker å strekke oss mot. Det ordet er HEL.

Vi har et HEL-kor og et HEL-arbeid der vi ønsker alle velkommen, der vi skal få komme til fellesskapet med de ressurser vi har og få den bistand som vi trenger, et fellesskap som deler sangglede og gode opplevelser. Der vi møter utfordringer og løser oppgaver sammen.

HEL-koret
"Vi vil velge livet, vi vil velge kjærlighet!" sang HEL-kor Karmøy.

ET HELT MENNESKE

Alle mennesker skal ha mulighet til å leve et fullverdig liv. Vi skal få leve som hele mennesker der både fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og kulturelle behov blir sett og ivaretatt. Den enkeltes rettigheter er begrunnet i lover som grunnloven og menneskerettsloven og lov om forbud om diskriminering. Det skulle i 2024 være unødvendig å presisere at disse rettighetene også gjelder mennesker som har behov for bistand. Det største hinderet for at mennesker skal få leve fullverdige liv, er ofte våre holdninger og fordommer som begrenser både oss selv og andre.

ET HELT SAMFUNN

Vi vil være forkjempere for et varmere og rausere samfunn som ser alle som bidragsytere, og legger til rette for at alles bidrag blir verdsatt. Vi må bruke andre målestokker på hva som er samfunnsnyttig og bærekraftig, hva vi definerer som sterkt og svakt. De farlige ideologiske strømningene er de som definerer andre som annerledes enn oss selv, og uten samme behov og rettigheter. Hvis vi fratar noen retten til deltagelse ut fra egne forutsetninger, blir vi et hardt og uverdig samfunn for alle.

Hilde, Janne Kristine og Sølvi.
Diakoniarbeider Hilde Gudmundsen fra Norheim menighet, prostidiakon i Karmøy Janne Kristine Eng og inkluderingsrådgiver Sølvi Dahle etter konserten.

EN HEL KIRKE

For at kirken skal være hel, må alle som ønsker det få være med. Mennesker med funksjonsnedsettelse har lenge på ulike vis følt på barrierer til felleskap og deltagelse. Disse barrierene har dessverre ikke vært mindre i kirken enn i samfunnet ellers. Vi drømmer om en kirke som ser alle mennesker som en ressurs og berikelse for fellesskapet. Hvordan skaper vi menigheter der mennesker ønsker å høre til?

Ingen ønsker ensidig å være gjenstand for andres omsorg, vi har alle ressurser som trengs i fellesskapet bare vi får anledning til å bidra. Professor John Swinton sier: Hva er forskjellen på å være inkludert og det å høre til? Vi kan være inkludert – men likevel ikke høre til.  Å høre til betyr at en må være savnet. Å være savnet betyr at en er elsket.

ET HELT LIV

Alle mennesker har uendelig verdi, ikke for det vi presterer eller hvor såkalt vellykket vi er. Guds kjærlighet forplikter oss til å ta vare på alle mennesker fra unnfangelse til død. Gjennom livet forandrer vi oss og trenger ulike tilbud og tilrettelegging. Det enkelte menneske må hele tiden bli sett og forstått.

HEL er overskriften på vårt arbeid og vår tilnærming til enkeltmennesker og fellesskap. Vi håper at dette kan bli en bevegelse og retning for oss alle.

Annlaug, Sølvi og Synnøve.
En ny rollup med informasjon om HEL-arbeidet var klar i anledning dagen. Diakon i Vår Frelsers menighet Annlaug Engmark delte ut brosjyrer sammen med Synnøve S. Haakonseth, diakon i Tysvær.

Ver Raus av Bente Bratlund

Ver raus menneske ver raus

Steng ikkje vegen for den som

Ikkje held takten i dansen