Vinner av salmekonkurransen er kåret

38 salmer kom inn da Stavanger bispedømme annonserte salmekonkurranse i anledning 900-årsjubileet for bispedømmet. Opphavspersonene kom fra et stort geografisk nedslagsfelt og mange viste stor interesse for regionens særegne natur, historie og kultur.

Juryen bestod av f.v. litteraturviter Espen Røsbak, Inger Vagle (prosjektleder for 900-årsjubileet i Stavanger bispedømme og Stavanger domkirke), biskop Anne Lise Ådnøy, kantor Gro Årsvoll og domkantor Arnfinn Tobiassen (bak kamera).

I juryen for konkurransen satt Espen Røsbak, litteraturviter og tidligere leder for litteraturfestivalen Kapittel; Arnfinn Tobiassen, domkantor i Stavanger; Inger Vagle, prosjektleder for den kirkelige delen av 900-årsjubileet i Stavanger; Anne Lise Ådnøy, biskop i Stavanger; og Gro Årsvoll, kantor i Madlamark menighet i Stavanger.

– Det har vært inspirerende, øyeåpnende og interessant å sitte i denne juryen, forteller Arnfinn Tobiassen. – Vi var veldig fornøyde med det store antallet innsendte bidrag, og å se det store spennet de forskjellige komponistene og tekstforfatterne har lagt for dagen. Til slutt er det jo fusjonen av tekst og melodi som skal stå igjen som en salme vi håper å bruke mye i både jubileumsåret og i tiårene som kommer. Vinnersalmen er for juryen en sang vi tror vil stå seg som særdeles slitesterk!

Samstemt jury

Alle salmebidragene ble anonymisert av bispedømmets sekretariat. Etter flere møter var det til slutt en samstemt jury som kom frem til at salmen Fred være med deg, du morgen av tekstforfatter Dag Kaspersen og komponist Trond Akerø-Kleven var det beste bidraget. Duoen står allerede bak flere salmeutgivelser, blant annet samlingen Jeg vet en sang, en samling med 105 sanger utgitt på Lyche musikkforlag i 2022.

Dag Kaspersen forteller: – Det er med glede og takk vi tok imot meldingen om at vår salme er valgt til kirkens store jubileum i Stavanger. Vi gleder oss til å høre den sunget. Kirken trenger stadig nye salmer. For oss som stadig skriver og komponerer er denne begivenheten til stor inspirasjon og glede.

Første vers av jubileumssalmen:

Fred være med deg, du morgen

som samler oss alle til fest

mens solen har steget på himlen

og seiler så skyfri mot vest

Nå grønnes de værbitte øyer

nå speiles Guds himmel i hav

Takk, strålende morgenmirakel

for lys over vugge og grav

Salmen skal synges for første gang søndag 5. januar 2025 under festhelgen i Stavanger domkirke. Den synges først på høymessen og deretter på korkonserten samme kveld. Den inkluderes også i hovedmarkeringen av Stavangers 900-årsjubileum som finner sted i pinsen 2025. Så er håpet at den vil bli brukt ved mange flere anledninger, både i jubileumsåret og etterpå.