Ressurser i arbeidet med dåp

Nedenfor finner du:
- Lenker til ressursbanken
- Lenke til trykksaker
- Livstegnet - et hefte om dåpen
- Podkasten "Jeg lurer på..." for alle som vurderer dåp
- Drop in-dåp
- Nye dåpssalmer for ungdom og voksne

Ressursbanken - kirkens digitale verktøykasse

Du vet kanskje at kirken har en egen digital ressursbank? Har du vært inne og kikket? Her ligger det mye bra stoff til bruk i f.eks. dåpsarbeidet i menighetene våre.

Her finner du blant annet
- Bilder til fri bruk
- Filmer til nettsider og sosiale medier
- Forslag til opplegg knyttet til dåp
- Tekster til annonser på papir og til sosiale medier.

KLIKK HER FOR Å GÅ RETT TIL DÅPSRESSURSENE I RESSURSBANKEN!

Hvorfor bruke mye energi og ressurser på å lage alt fra bunnen av når det finnes så mye bra stoff tilgjengelig? Og så kan dere jo alltids lage en lokal vri på sluttproduktet hvis dere vil. Her er eksempler på noen av ressursene til dåpsarbeid.

KLIKK HER FOR Å SE NOEN UTVALGTE EKSEMPLER FRA RESSURSBANKEN

Trykksaker

http://trykksak.kirken.no finner du maler til plakater, invitasjoner, annonser og mye mer. Her trenger du en bruker.

Livstegnet – et hefte om dåpen

Dette er et hefte utarbeidet og fastsatt av Bispemøtet 10.-14.februar 2020. Her er det mye bra stoff å ta tak i, som bakgrunn for en eventuell stabsdag/-samling med tema dåp.

Podkasten "Jeg lurer på..." for alle som vurderer dåp

imageotc7k.png

Podkasten "Jeg lurer på..." har tre korte og letthørte episoder som er laget spesielt med tanke på foreldre og foresatte som vurderer eller planlegger dåp. Fint å tipse om for eksempel på babysang eller å legge flyere på helsestasjonen.

Episode 1:
Her får du råd og gode tips fra familieterapeut og psykolog Hedvig Montgomery og det skal handle om relasjoner, babybobla og om å senke skuldrene.

Episode 2:
I denne podkasten får du møte forbrukerøkonom fra Luksusfellen og Sparebank 1, Magne Gundersen. Han gir råd og tips til økonomisk planlegging av livet med baby, og vi setter naturligvis særlig fokus på dåp. Du får også råd om den praktiske gjennomføringen av en eventuell dåpsfest.

Episode 3:
Hva er dåp? Og hvorfor er Inger så begeistret for dåpen? I denne podkasten får du høre biskop i Tunsberg, Jan Otto Myrseth og Inger Mangrud Bore (rådgiver og prest under utdanning) blant annet fortelle om hva dåp er, hva som ikke kreves av dåpsforeldre og hvem som kan være faddere.

Klikk her for å laste ned flyer om "Jeg lurer på..."
Klikk her for å laste ned en av A4-side med fire flyere.
Klikk her for å laste ned faceook-post om "Jeg lurer på..."

Du finner "Jeg lurer på..." i de fleste podkastspillere.
Her er direktelenke til Spotify og Apple podcasts

Drop in-dåp

Det er stadig fler som gjør seg erfaringer med drop in-dåp, og vi har samlet noen konkrete tips og fortellinger.

KLIKK HER FOR SJEKKLISTE, ERFRARINGER OG TIPS TIL DROP IN-DÅP!

Nye dåpssalmer for ungdom og voksne

Da Tunsberg utlyste dåpssalmekonkurranse i 2020 mottok vi nesten 100 bidrag.

I forbindelse med "Hele staben sammen som dåp," har musikere og sangere i Modum spilt inn de tre finalebidragene i nye versjoner.

Se, les, hør og skaff deg noter og tekst her!