Trenger du noen å snakke med?

Ansatte i kirken er tilgjengelig for en prat når du trenger det. Vi har taushetsplikt, enten du vil ringe, chatte eller ha en videosamtale. Ingenting er for lite eller for stort å snakke om, det er rom for deg, ditt liv og dine spørsmål.

Trenger du noen å snakke med? Velkommen til Den norske kirke. Foto: Jarle Hagen/Kirkerådet

I blant er det godt å senke tempoet og prate med noen. I kirken kan du dele, spørre, undre, klage, gråte eller le, ja komme med det du er opptatt av. Det er plass til hele livet, slik det er. Du kan dele personlige ting, tanker om tvil og tro eller bare snakke litt.

Snakk med noen der du bor

Kirken der du bor har ansatte som gjerne vil prate med deg. Vi snakker med mange som opplever sorg, folk som strever psykisk og med folk som trenger hjelp til å sortere tankene sine. Vi har taushetsplikt, slik at du kan være trygg på å dele det du ønsker.

Enten du vil prate på telefon, ta en videosamtale eller møtes inne eller ute – ta kontakt med kirken der du bor.

Dersom du er usikker på hvilken menighet du tilhører eller hvilke menighet som er i nærheten av der du er, kan du gå på forsiden av kirken.no og søke i menighetssøket øverst på siden.

Chat med en prest eller diakon

I Den norske kirkes chat får du snakke med en prest eller diakon.

Finn chatten og dens åpningstider her.

Våre prester og diakoner er her for deg når du vil snakke. Chatten er gratis og anonym. Det stilles ingen krav til hva du tror på, mener og føler – her er det rom for deg og vi har taushetsplikt.

Snakk med en studentprest

Den norske kirke har studentprester tilgjengelig for samtale for deg som er student. Studentprestene har taushetsplikt og har tid til å snakke med deg om det du tenker på. Det er gratis.

Finn kontaktinformasjon til en studentprest nær deg her.

Studentprestene er over hele landet. Du kan møte en prest fysisk ved en høgskole eller et universitet eller ta kontakt på mail eller telefon. Noen studentprester tilbyr også chat.

Ventil - møt en prest eller diakon til fysisk samtale

Ventil er et gratis samtaletilbud for personer mellom 18 og 30 år. Tilbudet finnes i fire byer, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim. Her møter du prester og diakoner med taushetsplikt som har tid til deg.

Les mer og finn de ulike Ventil-tilbudene her.