Slik kan barn og unge selv lære om troen

Kirken der du bor ønsker å bidra til at barn og unge skal få lære og kjenne troen, sammen med deg som foresatt. Dette kalles trosopplæring, og tilbys til barn og unge fra 0 til 18 år. Alle er velkomne til trosopplæring i kirken.

Gjennom samlinger og aktiviteter får barna opplæring i den kristne tro. Foto: Malin Longva / Den norske kirke

Gjennom opplevelser, aktiviteter og erfaringer inviterer menighetene til ulike arrangementer slik at barn og unge fra 0 til 18 år selv kan få lære om troen. Dette kalles trosopplæring.

Kirkens aktiviteter legger til rette for at barn selv kan utforske den kristne troen, slik at de selv kan finne ut hva de tror på. Babysang, utdeling av 4-årsbok, overnatting i kirken (Lys våken) og konfirmasjon er eksempler på aktiviteter i Den norske kirke hvor barn og unge kan lære og oppleve troen helt selv.

Alle barn og unge er velkomne i kirken

Alle kan delta i trosopplæringen, både de som er døpt og de som ikke er det. Det har heller ingenting å si om foreldrene til barnet er medlem i kirken eller ikke for å delta. Alle er velkommen. Trosopplæring er for alle – uavhengig av funksjonsevne, livssituasjon, kjønn og etnisk bakgrunn.

Utforsk alle de spennende aktivitetene

Aktivitetene ligger kronologisk, og starter med aktiviteter for de minste barna. Klikk 'Se flere artikler' for å få se aktiviteter til eldre barn og ungdommer.