Voksne kan velge å bli døpt i kirken

Dåp er like stort, uansett alder. Dåp av voksne skjer oftere og oftere i vår kirke og hvorfor du velger dåp er opp til deg. Les mer om hvordan dåp av voksne skjer her.

En kvinne lener seg over døpefonten og lar seg døpe.

Kort om å velge dåp som voksen

• Alle kan bli døpt, uansett alder
  • For å bli døpt må du ønske å tilhøre den kristne kirke.
  • For å bli døpt kan du ikke være døpt fra før.
  • Hvis du er døpt i et annet kirkesamfunn, som barn eller som voksen, kan du ikke bli døpt på nytt, men du kan bli medlem i Den norske kirke.
  • Før du blir døpt vil du ha en samtale om dåpen med presten eller kateketen i kirken.
  • Hvis du ønsker det kan du få mer undervisning i den kristne tro før du blir døpt.
  • Du må ha minst to faddere.
  • En fadder er en som kan være vitne til selve dåpshandlingen. Kirken kan hjelpe deg med å stille med faddere, om du ønsker det.

Slik kom Sigve frem til at han ønsket dåp som voksen

– Kirka gikk fra å være bare et tomt rom, til å være noe mer, noe jeg måtte utforske. Den norske kirke ble en plass jeg kunne utfolde meg og finne utav ting, forteller Sigve, som ble døpt som voksen.

Hør Sigves refleksjoner om det å bli døpt som voksen her.