7. NOVEMBER spiller BJØRN BOYSEN:

Hilding Rosenberg (1892–1985)
Fantasia e fuga

Johann Ludwig Krebs (1713–1780)
Ach Gott! erhör mein Seufzen

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Toccata og fuge i d-moll («doriske»), bwv 538

César Franck (1822–1890)
Priere, op. 20
Final, op. 21

Bjørn Boysen er født i Oslo i 1943. Som 14-åring begynte han sine orgelstudier med domorganist Arild Sandvold i Oslo, et elevforhold som varte frem til debuten i 1966. Siden fulgte studier med Finn Viderø i København.

Bjørn Boysen har gjennom hele sitt yrkesliv virket som lærer i orgelspill. Forst fra 1966 ved Musikkonservatoriet i Oslo, deretter ved Norges musikkhøgskole fra denne ble grunnlagt i 1973 frem til han ble pensjonist i 2014.

Fra 1995 var han professor i orgelspill samme sted. I åtte år, fra 1991 til 1998, var Bjørn Boysen også Musikkhøgskolens rektor. Mange av dagens norske organister hatt ham som lærer.

Bjørn Boysen regnes som en av Norges fremste konsertorganister. Hans konsertvirksomhet har brakt ham til store deler av Norge og til mange europeiske land. Han har bak seg en rekke plate- og CDinnspillinger, og han har ved mange anledninger opptrådt i radio og fjernsyn. Bjørn Boysen er organist ved Oslo Konserthus og har der ansvar for et av landets storste orgler.

Ved siden av sitt virke som utover og pedagog har Bjorn Boysen gjort seg bemerket som ekspert i orgelsporsmal. Han blir meget benyttet som orgelsakkyndig.