Oslo domkirkes klokker ringer for krigens ofre i vår tid

Søndag 6. november deltar Oslo domkirke i «Bells for civilians» og lar kirkens klokker ringe for krigens ofre kl. 15.00–15.30. Domkirken gjør dette fordi det angår oss alle når råskapen tillater at sykehus bombes, sivile angripes, barn utsettes for krigsforbrytelser og vi ikke lenger har tall på dem som dør ved Europas yttergrenser.

Klokkene i Oslo domkirkes tårn

Søndag 6. november er allehelgensdag. Det er dagen vi i kirken minnes våre døde og hedrer våre hellige forbilder. Å minnes krigens ofre denne dagen øker vår bevissthet på at vi er én menneskehet som deler én verden, og at hvert eneste menneskeliv er hellig og ukrenkelig i Guds øyne.

«Bells for civilians» og «Refugees welcome» samler alle som vil, til en marsj fra Jernbanetorget til Stortinget denne dagen kl. 15.00. Det er starten på en uke der fokus settes på krigens lover og bruddene på disse. Oslo domkirke støtter dette initiativet.

Ved å ringe med klokkene på denne måten vil domkirken kalle Guds barn til bønn og forbønn. Vi vil la klokkene tolke vår sorg og vårt sinne, forkynne vårt håp og sette mot i våre slitne hjerter. Vi vil la dem peke oppover mot himmelen, på samme måte som også kirketårnet og kirkespiret gjør det. Dette er kjerneverdier i kirkeklokkenes liturgiske funksjon ut mot byen og menneskene.

Domkirkerådet har fattet vedtak om ringing på bakgrunn av en henvendelse fra samtlige av domkirkens prester og diakon. Domkirkeprest Elisabeth Thorsen er en av appellantene ved samlingen i etterkant av marsjen.