Tre kirker i hjertet av byen vår

Lørdag 22. april ble «Tre kirker i hjertet av Oslo» lansert. Byens befolkning strømmet til Domkirken, Trefoldighetskirken og Grønland kirke. -Svært vellykket. Vi fikk vist frem de ulike kirkenes særpreg, og hva vi er og vil være for byens mennesker, sier biskop Kari Veiteberg.

Biskop Kari Veiteberg ledet vandringen mellom Tre kirker i hjertet av Oslo.

Nærmere 500 mennesker møtte opp i Oslo domkirke og ble med på kirkevandring til Trefoldighet og Grønland med innlagt guiding i Brugata og Ofeliagangen. I hver kirke var det et rikholdig kunstnerisk, historiske og internasjonalt program som fremhevet kirkenes egenart.

En skattkiste i byen vår

-Jeg så tilfeldig en annonse, og syntes det virket interessant, forteller en begeistret deltager, Britt Randi Hanssen. -Kirkene i Oslo er en skattkiste i byen vår, mener hun og peker opp mot ærverdige Trefoldighetskirken.

Orgel og kunst i Domkirken

Biskop Kari åpnet vandringen og ønsket velkommen til Oslo domkirke, hele byens og nasjonens staslige storstue i hverdag og fest. Domkantor Kåre Nordstoga slo an tonen med mektige Toccata og fuge i d-moll av Johan Sebastian Bach. Domkirkens prester, Valborg Stene, Jonas Asgedom og Christian Kielland, tok forsamlingen inn i kirkens historie og kunst. Ikke minst fascinerte takmaleriene til Hugo Lous Mohr med orgelmusikk av Jehan Lain, Tre danser, komponert på slutten av 30-tallet, samme periode som Mohr påbegynte sine arbeider i domkirken.

Etiopisk kaffe og kirkeskoger i Trefoldighet

Utenfor Trefoldighetskirken ønsket Trefoldighet jentekor med dirigent Edle Stray-Pedersen velkommen med lystige folketoner. Prest Pål Christian Balstad presenterte freds- og forsoningsarbeidet i kirken. Lukten av etiopisk kaffe, fotoutstillingen «Kirkeskogene i Etiopia -et skattkammer for liv» og appeller fra Tewany og Dejenne fra den etiopisk ortodokse kirke minnet oss om hvordan klimaendringene påvirker menneskers liv verden over.

-Vi er kjempefornøyde med dagen. Vi fikk belyst utfordringer i sør og nord, og fikk presentert oss selv som freds- og forsoningskirken i regjeringskvartalet for en stappfull kirke, sier diakon Thorbjørg Aalborg.

Betasuppe og byvandring

Helene Bøksle forgyllet timen i Trefoldighet med sang før ferden gikk videre mot Grønland kirke. Etter spennende stopp i Brugata og på Grønland torg, med innføring i byhistorie og sosiale forhold i bydelen, var det tid for servering av betasuppe i kirken.

«No livnar det på Grønland»

Sokneprest Lars Martin Dahl hilste velkommen til Østkantens katedral, kirken for diakoni og dialog. Matutdeling i kirkens regi på Grønland har en lang historie, helt opp til samarbeidet med Fattighuset i dag. Kantor og historiker Olav Rune Bastrup berettet om kirkens imponerende sosiale arbeid gjennom historien. -Det var tider da kirken delte ut 22 tusen liter betasuppe hver uke, fortalte han. Kirkevandringen ble avsluttet av biskop Kari og jublende vårtoner da en fullsatt Grønland kirke sang «No livnar det i lundar».