Domkirkeakademiet våren 2024

Kryptisk søndag handler om å utforske tidløse temaer knyttet til tro og kultur, liv og kirke. Denne våren tar domkirkeakademiet for seg temaene den gode døden, finnes den?, det gamle testamentet lest med dagens øyne og Jesus og den mennesklige lidelse. Tre søndager i Oslo domkirke.

Domkirkeakademiet våren 2024
Domkirkeakademiene er kl. 12.30 etter høymessen
Krypten i Oslo domkirke
Kulturinngangen
Inngang på venstre side

Domkirkeakademiets program for våren 2024

21. januar
«Døden ifølge kristendommen» ved sykehusprest Aud Irene Svartvasmo

Den gode døden, finnes den? Og hvordan ser en god avslutning av livet eventuelt ut? I domkirkeakademiet denne søndagen vil jeg dele erfaringer fra arbeidet mitt som sykehusprest. Sykehus er eksistensielt fortettede steder: Liv og død, håp og skuffelser, intense gleder og bunnløse sorger, ofte i en (u)salig blanding. Denne formiddagen vil det handle mest om døden.

18. februar
«Kristendommen ifølge Det gamle testamentet: Livet og lova i Guds verd» ved Ingunn Aadland

Det bibelske universet er spenningsfylt og samansett. Og i kyrkja si historie har fortellingane og poesien frå GT blitt brukt til å både utvida og avgrensa teologien. Korleis kan ei kristen lesing av Det gamle testamente sjå ut i dag?

14. april
«Lidelsen ifølge kristendommen» ved Notto Thelle, prof. em. UiO

Et stort tema for et lite menneske! I påsketiden er det naturlig ta utgangspunkt i Jesu lidelse og død og pirke bort noen av de tradisjonelle forestillingene om korset som guddommelig straff. Samtidig er det vanskelig å unngå de store spørsmålet om menneskelig lidelse. Hvor er Gud i all den meningsløse lidelsen i verden?

Med forbehold om endringer.