Fredsbønn hver onsdag i fasten

I fasten har alle domkirkene i Norge gått sammen for å be for fred hver onsdag. Vi inviterer til et rom for håp, fellesskap og ro – i en tid med uro, krig og økt vold.

Fredsbønn hver onsdag i fasten

Fasten er en tid hvor vi utfordres til å rette vår oppmerksomhet mot kamp for rettferdighet, forsoning og fred.

Sammen med troende over hele verden, vender vi oss til Gud i bønn og minner hverandre om Jesu Kristi ord fra Bergprekenen:

«Salig er den som hungrer og tørster etter rettferdighet. Den skal mettes.»
(Matt. 5, 6)

La oss be om fred i verden og i våre hjerter.

I Oslo domkirke er fredsbønnen en del av onsdagsmessen kl 12.00

Her er utdrag fra bønnen:

Vi ber om rettferdig fred i Midøsten, i Palestina og Israel.

A: Herre, forbarme deg.

L: Vi ber for alle dem som gjennom generasjoner er gjort til flyktninger på grunn av krig, forfølgelse og okkupasjon. Vern alle som lider og er redde.

A: Herre, forbarme deg.

L: Vi ber om fred i Ukraina og om forsoning mellom stridende parter.

A: Herre, forbarme deg.

L: Vi ber for alle som er på flukt fra krig og glemte katastrofer.

A: Herre, forbarme deg.

L: Vi ber for alle som blir forfulgt for sin tros skyld.